Subpage under development, new version coming soon!
Subject: Dagelijks Nieuws
In mijn schoonfamilie zit iemand die op het ministerie van Justitie werkt. :)
BRUSSEL - Het Overlegcentrum van de Vlaamse Verenigingen (OVV) is ronduit negatief over de compromisnota waar Johan Vande Lanotte aan werkt. Tegelijk wordt ook de voorafgaande nota van verduidelijker Bart De Wever (N-VA) uitgespuwd.
Van onze redacteur
Op het moment dat Elio Di Rupo, Bart De Wever en Johan Vande Lanotte van de koning te horen krijgen dat ‘alles op de tafel ligt om een compromis te sluiten', krijgen de Vlaamse onderhandelaars een niet mis te verstane boodschap van het Overlegcentrum van de Vlaamse Verenigingen (OVV) dat niet de hardste maar ook niet de zachtste tolk is van de ongestructureerde Vlaamse Beweging.
Het OVV heeft lang gezwegen, gevangen als het zat tussen de vrees dat de Vlaamse verzuchtingen ‘weer eens' afgewezen worden, en de hoop die groeide naarmate de Vlaamse partijen — ‘N-VA en CD&V in het bijzonder' — het been stijf hielden. Na zes maanden verbreekt het OVV nu het stilzwijgen. Maar nog altijd met een slag om de arm.
In een vijftien pagina's tellende nota poogt het rationeel op een rij te zetten wat het vermoedt dat de onderhandelaars bereikt hebben of nog kunnen bereiken. De nota's van verduidelijker Bart De Wever en bemiddelaar Johan Vande Lanotte zijn concreet genoeg om ze punt voor punt af te toetsen.
Het verdict is sterk negatief. De Vlaamse realisatiescores zitten tussen 0 en 5 op 10; de Franstalige tussen 5 en 10 op 10.
Alle Vlaamse scores optellen levert een schamel totaal van 14/90 (16 %) op, met de som van de Franstalige cijfers komt het OVV aan 53,5/70, goed voor 76 procent.
Om de Vlaamse realisaties af te toetsen, dienden de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt. De Franstalige eisen zijn minder helder. Ze worden geformuleerd als ‘het behoud van' (o.a. de geldstromen en de federale blokkeringsmechanismen).
Vanuit Vlaams oogpunt krijgt de overdracht van de gezinsbijslag een 2 op 10, die van de gezondheidsmateries 1 op 10. Nog erger is het gesteld met de — vermoedelijke — plannen voor het integratiebeleid en Brussel: nul. De splitsing van BHV kan met vier op tien op clementie rekenen, omdat ‘de Franstaligen de electorale splitsing lijken te aanvaarden'. De overheveling van het arbeidsbeleid krijgt het beste cijfer (5/10).
Snoeihard
De Franstalige partijen kunnen volgens de OVV veel gelukkiger zijn met de herfinanciering van Brussel (9,5/10), het behoud van de huidige structuur in de gezondheidszorg (9/10) en de beperking van de fiscale autonomie(7/10). Dat Brusselaars geen keuze moeten maken voor persoonsgebonden materies is volgens de OVV een 10 op 10 waard.
De conclusies zijn snoeihard. ‘De voorstellen Vande Lanotte zijn schadelijk voor Vlaanderen. Schuif deze rotzooi aan de kant. Herbegin van een leeg blad. Geef voorrang aan de sociaal-economische materies en hefbomen. Kinderbijslag en gezondheidszorg moeten naar de gemeenschappen maar als er extra versnippering bijkomt, laat alles dan maar bij het oude! Extra geld voor Brussel kan als elke euro aan dezelfde regels voldoet als andere overheidsuitgaven en als de rechten van de Vlamingen niet langer met voeten getreden worden.'
Een streep door de rekening van Bart De Wever; die kan er maar beter mee stoppen, denk je dan. Toch worden De Wever en de Vlaamse partijen gespaard. ‘N-VA en CD&V verdedigen de legitieme belangen van de Vlamingen. Ze doen dit goed en moeten volhouden. Een eerlijk akkoord kan nog steeds.' En de OVV ‘koestert de hoop dat SP.A en Groen! de legitieme vragen van de Vlaamse kiezers mee zullen verdedigen.'
De N-VA wenste gisteren niet te reageren op de OVV-analyse.
www.ovv.be
Tjah, zo iets komt altijd gelegen. En nuttig dat het is.
Van onze redacteur
Op het moment dat Elio Di Rupo, Bart De Wever en Johan Vande Lanotte van de koning te horen krijgen dat ‘alles op de tafel ligt om een compromis te sluiten', krijgen de Vlaamse onderhandelaars een niet mis te verstane boodschap van het Overlegcentrum van de Vlaamse Verenigingen (OVV) dat niet de hardste maar ook niet de zachtste tolk is van de ongestructureerde Vlaamse Beweging.
Het OVV heeft lang gezwegen, gevangen als het zat tussen de vrees dat de Vlaamse verzuchtingen ‘weer eens' afgewezen worden, en de hoop die groeide naarmate de Vlaamse partijen — ‘N-VA en CD&V in het bijzonder' — het been stijf hielden. Na zes maanden verbreekt het OVV nu het stilzwijgen. Maar nog altijd met een slag om de arm.
In een vijftien pagina's tellende nota poogt het rationeel op een rij te zetten wat het vermoedt dat de onderhandelaars bereikt hebben of nog kunnen bereiken. De nota's van verduidelijker Bart De Wever en bemiddelaar Johan Vande Lanotte zijn concreet genoeg om ze punt voor punt af te toetsen.
Het verdict is sterk negatief. De Vlaamse realisatiescores zitten tussen 0 en 5 op 10; de Franstalige tussen 5 en 10 op 10.
Alle Vlaamse scores optellen levert een schamel totaal van 14/90 (16 %) op, met de som van de Franstalige cijfers komt het OVV aan 53,5/70, goed voor 76 procent.
Om de Vlaamse realisaties af te toetsen, dienden de vijf resoluties van het Vlaams Parlement als uitgangspunt. De Franstalige eisen zijn minder helder. Ze worden geformuleerd als ‘het behoud van' (o.a. de geldstromen en de federale blokkeringsmechanismen).
Vanuit Vlaams oogpunt krijgt de overdracht van de gezinsbijslag een 2 op 10, die van de gezondheidsmateries 1 op 10. Nog erger is het gesteld met de — vermoedelijke — plannen voor het integratiebeleid en Brussel: nul. De splitsing van BHV kan met vier op tien op clementie rekenen, omdat ‘de Franstaligen de electorale splitsing lijken te aanvaarden'. De overheveling van het arbeidsbeleid krijgt het beste cijfer (5/10).
Snoeihard
De Franstalige partijen kunnen volgens de OVV veel gelukkiger zijn met de herfinanciering van Brussel (9,5/10), het behoud van de huidige structuur in de gezondheidszorg (9/10) en de beperking van de fiscale autonomie(7/10). Dat Brusselaars geen keuze moeten maken voor persoonsgebonden materies is volgens de OVV een 10 op 10 waard.
De conclusies zijn snoeihard. ‘De voorstellen Vande Lanotte zijn schadelijk voor Vlaanderen. Schuif deze rotzooi aan de kant. Herbegin van een leeg blad. Geef voorrang aan de sociaal-economische materies en hefbomen. Kinderbijslag en gezondheidszorg moeten naar de gemeenschappen maar als er extra versnippering bijkomt, laat alles dan maar bij het oude! Extra geld voor Brussel kan als elke euro aan dezelfde regels voldoet als andere overheidsuitgaven en als de rechten van de Vlamingen niet langer met voeten getreden worden.'
Een streep door de rekening van Bart De Wever; die kan er maar beter mee stoppen, denk je dan. Toch worden De Wever en de Vlaamse partijen gespaard. ‘N-VA en CD&V verdedigen de legitieme belangen van de Vlamingen. Ze doen dit goed en moeten volhouden. Een eerlijk akkoord kan nog steeds.' En de OVV ‘koestert de hoop dat SP.A en Groen! de legitieme vragen van de Vlaamse kiezers mee zullen verdedigen.'
De N-VA wenste gisteren niet te reageren op de OVV-analyse.
www.ovv.be
Tjah, zo iets komt altijd gelegen. En nuttig dat het is.
Zij moeten dan ook met niets of niemand rekening houden. Uit Vlaamsnationalistische hoek is het voor bepaalde personen nooit voldoende. Er hoeft daar bijgevolg dan ook niet naar geluisterd worden. Het enige waarin ik hen gelijk geef, is hun mening omtrent sp.a en Groen!. Pas op, ik wil ook wel de overheveling die daar staat beschreven, maar als je weet dat de nota van De Wever 'inacceptable' was, dan is het uitspuwen van de nota van De Wever vanwege te on-Vlaams te gek voor woorden. Waarmee is niet wil gezegd hebben dat de N-VA en CD&V per se een regering moeten vormen en hun principes overboord smijten zoals de tjeven nog niet zo lang geleden al eens gedaan hebben ;-)
Ik ben voor de moment voorstander van een oud idee. Een idee waar de Romeinen, jaja de die, al mee leefden. De dictator.
We maken iemand (één iemand) wetgevende en uitvoerende macht gedurende 6 maanden. Die moet dan de meest rationele beslissingen nemen en ons uit dit tranendal helpen.
Daarna stemmen we opnieuw. Ik schat de kans dat de verhoudingen anders zullen zijn hoog in. Ik hoop dat de frustraties dan al wat geminderd zijn en de mensen voor bestuur gaan.
*wordt wakker*
xD
We maken iemand (één iemand) wetgevende en uitvoerende macht gedurende 6 maanden. Die moet dan de meest rationele beslissingen nemen en ons uit dit tranendal helpen.
Daarna stemmen we opnieuw. Ik schat de kans dat de verhoudingen anders zullen zijn hoog in. Ik hoop dat de frustraties dan al wat geminderd zijn en de mensen voor bestuur gaan.
*wordt wakker*
xD
De Duitsers hadden er ook 1 zo rond 1938 :p
1) kijk MoH
2) En heb je de evolutie van het bnp, werkloosheidsgraad, gezondheid, onderwijs en welvaart eens bekeken?
Om mijn zaak te beklinken: Singapore.
Een dictatuur maar het werkt wel. We lezen nooit klachten over schendingen van mensenrechten maar des te meer over economische prestaties.
En ik zeg 6 maanden omdat ik vind dat je om een complete burger te zijn je ook moet kunnen deelnemen aan de politiek.
2) En heb je de evolutie van het bnp, werkloosheidsgraad, gezondheid, onderwijs en welvaart eens bekeken?
Om mijn zaak te beklinken: Singapore.
Een dictatuur maar het werkt wel. We lezen nooit klachten over schendingen van mensenrechten maar des te meer over economische prestaties.
En ik zeg 6 maanden omdat ik vind dat je om een complete burger te zijn je ook moet kunnen deelnemen aan de politiek.
1) Probeer een dictator maar eens van de macht te verdrijven na 6 maanden.
2) Een dictatuur is voor mij nooit de oplossing
3) Singapore, was daar onlangs ( voorbije half jaar ) niet een reportage over in Koppen over de vrije meningsuiting of iets dergelijks? ( zit echt ver in het geheugen )
2) Een dictatuur is voor mij nooit de oplossing
3) Singapore, was daar onlangs ( voorbije half jaar ) niet een reportage over in Koppen over de vrije meningsuiting of iets dergelijks? ( zit echt ver in het geheugen )
Ne goeie maat van mij is van Singapore, ik zal hem eens om background informatie vragen.
1) het werkte vroeger, waarom zou het dat nu niet doen? Vertellen historici niet dat we moeten leren uit de geschiedenis, hier is onze kans.
2) Ook mijn eerste keuze niet maar als praten en praten en praten niet helpt dan doen we het maar met daden.
3) zou kunnen, mac ik wacht op je post =p
2) Ook mijn eerste keuze niet maar als praten en praten en praten niet helpt dan doen we het maar met daden.
3) zou kunnen, mac ik wacht op je post =p
allez ben jij nu echt serieus?
Hoe kan jij nu verwachten dat 1 persoon alle problemen in 6 maand kan oplossen?
Als het om een echte dictator gaat zullen we die met geweld moeten verdrijven. Wat gaat dat ni kosten?
Als het om een democratische dictator gaat zal die in die 6 maand zoveel mogelijk maatregelen nemen om zich populair te maken bij de volgende verkiezingen en zo verkozen te worden. Dan blijven je oude problemen bestaan.
Er zal dan toch iemand benadeeld zijn die direct na de verkiezingen alles zal willen terugdraaien en op zijn beurt alle gespreken tegenhouden.
Hoe kan jij nu verwachten dat 1 persoon alle problemen in 6 maand kan oplossen?
Als het om een echte dictator gaat zullen we die met geweld moeten verdrijven. Wat gaat dat ni kosten?
Als het om een democratische dictator gaat zal die in die 6 maand zoveel mogelijk maatregelen nemen om zich populair te maken bij de volgende verkiezingen en zo verkozen te worden. Dan blijven je oude problemen bestaan.
Er zal dan toch iemand benadeeld zijn die direct na de verkiezingen alles zal willen terugdraaien en op zijn beurt alle gespreken tegenhouden.
btw België is meer dan 100 jaar bestuur door alleen franstaligen (dat kan je wel vergelijken dus met een soort franstalige dictatuur over Vlaanderen). Best mogelijk dat toen de besluitvorming iets gemakkelijker was.
Maar van mensenrechten hadden ze toen nog niet gehoord, en hoelang doen we er nu nog altijd niet over om overal in België gelijke rechten te hebben voor Nederlandstaligen?
Soms heb ik de indruk dat de Walen zouden willen dat de Vlamingen zich verontschuldigen omdat ze het iets beter hebben dan hen.
Maar van mensenrechten hadden ze toen nog niet gehoord, en hoelang doen we er nu nog altijd niet over om overal in België gelijke rechten te hebben voor Nederlandstaligen?
Soms heb ik de indruk dat de Walen zouden willen dat de Vlamingen zich verontschuldigen omdat ze het iets beter hebben dan hen.
hoelang doen we er nu nog altijd niet over om overal in België gelijke rechten te hebben voor Nederlandstaligen?
En dit werk is nog steeds niet voltooid.
En dit werk is nog steeds niet voltooid.
1) historici vertellen tegenwoordig dat ze dat NIET moeten doen, maar dat is eigenlijk vooral om verantwoordelijkheid te ontwijken. ;) Vroeger werkte dat systeem idd, maar dan moeten we iemand vinden die zich na 6 maanden niet verzet tegen zijn ontslag, en die niet wil deelnemen aan volgende verkiezingen. (Wat noeok al zei.) In deze tijd lukt dat niet meer, vrees ik. :)
3) volgens de CIA is Singapore een parlementaire democratie. :)
3) volgens de CIA is Singapore een parlementaire democratie. :)
Maar dat is Singapore tot 1991 toch zeker niet geweest. Dan was het toch een schijndemocratie. Voor een periode van bijna 20 jaar was de oppositie geweerd uit het parlement. Een democratie kun je dat bezwaarlijk noemen.
(edited)
(edited)
Hebben we het over Singapore anno 2010 of Singapore anno 1991? :)