Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: Stakingen rondom onderwijs

2007-11-23 21:39:52
ga dan het dorp in:P tenminste dat deden de scholieren bij ons die in omliggende kerkdorpen woonden
2007-11-23 22:02:53
als je elke week een paar tussenuren hebt verveelt dat ook gauw!
2007-11-23 22:30:23
Dat deden we ook, maar dat lost het probleem echt niet op, dat veroorzaakt alleen maar problemen. Het heeft er enkele jaren toe geleid dat de politie erbij moest komen om gevechten te voorkomen. Het was op zich niet echt een groot probleem ware het niet dat zo'n beetje de hele school (1000+ leerlingen) leegliep om de gevechten bij te wonen.
2007-11-24 00:19:28
Hier in Sittard-Geleen wel meer dan 20 man opgepakt. Staat dus fout in het verhaal.
2007-11-24 05:18:57
En nog een andere probleem, wat vooral in het basisonderwijs speelt, is dat de kwaliteit van de lerarenopleidingen (hoe heet dat) dramatisch verslechterd door het hoge aantal vrouwelijke studenten die deze opleidingen kennen waardoor mannelijke leraren nog zeldzamer worden en de kwaliteit van het onderwijs omlaag gaat.

Wat is dit nou weer voor Friese instelling? Vrouwelijke pabo-studenten zouden geen goede leraren kunnen zijn? Wat een onzin zeg...

In ieder geval, het onderwijs gaat er wel op achteruit de laatste tijd, maar dat heeft niks met sekse te maken. De gemiddelde Nederlander wordt uberhaupt dommer, en dat heeft met zoveel dingen te maken, in het algemeen kan je het een beetje de veramerikanisering van NL noemen denk ik. De hele Nederlandse samenleving, weerspiegeld in wat je op tv ziet, is zo verschrikkelijk oppervlakkig...
(edited)
2007-11-24 07:39:46
luuut, verslechtert.

Dat is inderdaad een wel heel erg conservatief standpunt wat je daar inneemt. De SGP zou blij zijn met jou.

Wat Shadowman zegt over het weerspiegeld zien van de samenleving op de TV, is grotendeels waar. Het is harder en oppervlakkiger dan voorheen. Mensen vechten elkaar de kamer uit in zowat elk programma, al die contests bijv. stellen haat en nijd ten toon.
De Gouden Kooi is waarschijnlijk in extreme vorm de wereld van vandaag.
Als je elke dag dit soort gedrag bekijkt, ga je het kopiëren en daar word je niet slimmer van.

Het onderwijs betaalt de tol van jarenlang het ondergeschoven kindje te zijn. Hoge werkdruk, relatief lage lonen en steeds veranderende methodes. Je moet haast wel gek zijn om na je HBO of WO het onderwijs in te gaan.
2007-11-24 09:19:45
Dat heeft niks met de sekse te maken, maar met het interessegebied de verschillende seksen. Vrouwen zijn meer geïnteresseerd in pedagogiek, mannen in de kennis in de verschillende vakken. De trend die je momenteel in de pabo ziet is dat er meer en meer aandacht aan pedagogiek besteedt wordt en minder aandacht aan vakken als Aardrijkskunde of Geschiedenis. Dit heeft als gevolg dat steeds minder mannen het leuk vinden om een lerarenopleiding te doen en dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaan. Ten eerste is het zo dat niet alle leerlingen, eigenlijk de meesten, geen bijzondere problemen met leren is. De grote hoeveelheid pedagogische vakken zijn bedoeld voor, waarschijnlijk, nog geen 10% van alle basisschoolkinderen. De andere meer dan 90% moet het echter doen met een beperkter pakket Aardrijkskunde, Wiskunde, Geschiedenis, enz.
2007-11-24 09:26:30
Over de Amerikanisering:

Dit lijkt mij eigenlijk wat een oppervlakkige redenering. Dat onze samenleving oppervlakkig wordt, kan wel zo zijn, maar wil nog niet zeggen dat het door de Amerikaanse invloed op onze samenleving komt.

En over die Gouden Kooi: de meeste mens hebben verstand genoeg en snappen echt wel dat je zo niet met elkaar omgaat. De kijkcijfers zijn dan ook niet bijster hoog.
2007-11-24 09:31:08
Dat standpunt daar is niks conservatiefs aan hoor, ik ben gewoon van mening dat men wat moet doen om het afnemen van het aantal mannelijke leraren tegen te gaan.

Als kind heb ik altijd veel meer respect gehad voor een meester dan een juf. Heb je een moeilijke klas met veel ongediscplineerde kinderen, meestal vooral jongens, dan ben je als schooldirecteur denk ik blij als je daar een leraar op kunt zetten waarvan gezag uitstraalt. Zo'n probleem is vaak op een simpele manier op te lossen en je kunt dan alle pedagogiek zo de prullenbak in doen.
2007-11-24 10:24:32
Wat het vooral ook is dat klassen veel huiswerkuren krijgen. Uren waarin er een leraar voor een klas van vijftig man zit, en dat die leerlingen dan een uur of twee huiswerk moeten maken enzo. Dat zijn heel erg loze uren, want dan doet niemand een flikker. Als ze die norm iets laten varen, waardoor dat soort uren er uit kunnen, scheelt dat ook al een pak. Want ik heb me geërgerd tijdens die uren.
2007-11-24 10:43:09
Dat is helemaal waar.
2007-11-24 13:37:41
bij mij gaat t niet zo om de landelijke regels, ik zou eerder in protest gaan tegen de school zelf. na de fusie met het Sint Willibrord College is het er alleen maar slechter op geworden...
2007-11-24 14:32:18
Ik ben trouwens erg benieuwd wat voor maatregelen scholen nemen om leerlingen maar zoveel mogelijk uren te laten maken. Anyone?

edit: Op onze school gebeurt er namelijk niet veel. Terwijl we toch iedere keer weer lesuitval hebben.
(edited)
(edited)
2007-11-24 14:47:52
Het is mij eens overkomen dat er een invaller was en dat je dan zelf moest werken, maar daar schiet je natuurlijk ook niks mee op.
2007-11-24 14:59:53
Wat een ongenuanceerde, overdreven generaliserende onzin.
2007-11-24 15:00:43
Op de school waar ik werkte heeft men veel drastische maatregelen moeten nemen om in de buurt te komen van die 1040 uren. Maatregels die soms kant nog wal raakten en zelfs puur administratieve regeltjes waren. De schoolleiding stond met de rug tegen de muur en vond het totaal nutteloos, maar men kon niet anders.

Zo werden de lessen korter gemaakt, lesuitval werd lesopvang en er werden fictieve huiswerkuren ingeroosterd.

Allemaal onzin om meer administratieve uren te creeren.