Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: (Politiek) Discussietopic

2009-06-06 17:20:58
O ja, ik was even vergeten dat jij nooit je ongelijk zal toegeven :) Ik heb me er wel in verdiept, toevallig doet mijn vriendin de opleiding wel dus ik krijg het nog wel enigszins mee.

Als het syteem werkelijk om toetsing gaat dan legt dat zeker wel extra druk op het kind. Wanneer dat niet het geval is dan verandert er in feite niks aan het systeem en is het de moeite van het vermelden niet eens waard.

Heb je uberhaupt gelezen wat ik net geschreven heb?

Verder geldt dat de kwaliteit van het onderwijs zich omgekeerd evenredig ontwikkelt met het aantal onderwijshervormingen.

wat bedoel je hier mee?
2009-06-06 17:45:07
Je hoeft het niet op de man te spelen hoor als je het niet eens bent. Ik kan hier nog veel meer over zeggen, maar dat doe ik niet want dat heeft weinig nut.

Ik heb wel gelezen wat ik geschreven heb, maar snap jij wel wat ik bedoel met hetgene wat ik geschreven heb?

Daarom even kort: op de basischool weet men al jaren hoe belangrijk de ontwikkeling van het kind is en het wordt al jaren geobserveerd en bijgehouden en het wordt al jaren met de ouders van het kind besproken om zo nodig de ouders te kunnen helpen om het kind te stimuleren.
Maw: het kind wordt al getoetst en dit werkt perfect.
Als dit systeem hetzelfde doet dan veranderd er helemaal niks en is het niet de moeite van de hele drukte waard.
Zoals Crazy_Iwan al zei: de woorden toets en CITO hebben in deze een nare bijsmaak omdat het impliceert wel degelijk iets te veranderen.
Wat er allemaal veranderdt weet ik niet, maar het lijkt mij wel dat kinderen vaker en actief in plaats van passief getoetst worden en dat de resultaten worden opgestuurd naar CITO.

Is het laatste niet het geval (wat jij beweert) dan vraag ik mij af wat er wel veranderd. Dit had ik eerder ook al geschreven en wanneer dat niet klopt dan had je meteen uitkunnen leggen in plaats van naar mij uit te halen met "je zult nooit je ongelijk toegeven" want dat slaat helemaal nergens op.

Ik werd pas voor het eerst in groep 8 van de basischool met behulp van een officiële CITO toets getoetst en zie hier ook het nut niet van in. Toen vertelden de leraren al "zo'n CITO toets zegt ook lang niet alles, dus maak je er maar niet al te druk om" terwijl veel kinderen zich desondanks wel veel te druk maakten hierom.
(edited)
(edited)
2009-06-06 18:10:54
Kijk, nu kom je eindelijk eens met wat argumenten. Dan kunnen we het ook ergens over gaan hebben. Je vorige reactie leek meer op het reageren om het reageren, vandaar mijn reactie daarover.

Wat er allemaal veranderdt weet ik niet, maar het lijkt mij wel dat kinderen vaker en actief in plaats van passief getoetst worden en dat de resultaten worden opgestuurd naar CITO.

Is het laatste niet het geval (wat jij beweert) dan vraag ik mij af wat er wel veranderd.


Dit laatst is juist wel het geval (waar zeg ik dat dit niet zo is?). De 'oude' manier zoals jij hem beschrijft werkt juist zeker niet 'perfect'. Daar komt dezelfde conservativiteit weer om de hoek kijken waar ik het eerder over had. Als je niet weet dat iets beter kan, betekent nooit dat iets perfect is. Maargoed, er wordt dus vaker getest en dat vind jij een slechte zaak als ik het goed begrijp, want de druk op het kind zou zo toenemen. Dat heb ik wel goed begrepen toch? Nu heb ik al 2x eerder in dit topic gezegd dat al deze tests/toetsen spelenderwijs worden afgenomen en dus géén extra druk op kinderen leggen!. Wat verandert er dan? Nou, de analyse van de vaardigheden wordt niet meer gebaseerd op subjectieve oordelen maar kan nu op een meer objectieve manier worden vastgesteld en zal daarom specifieker en vaker juist zijn.

Verandering voor de ervaring van het kind?
weinig (zal wellicht zo nu en dan eens verplicht iets moeten doen zonder te weten dat het een test is), dat betekent dus dat er géén extra druk op dit kind komt.
Verandering voor de ontwikkeling van het kind?
De vaardigheden analyse etc kan objectiever worden uitgevoerd, waardoor er een beter profiel ontstaat waar de school op in kan spelen en een beter persoonsgebonden onderwijs aan kan bieden.

Ik zie weinig negatieve punten, maar waar jij ze ziet zou ik graag willen weten. Overigens heb je mij nog steeds niet aangegeven wat je nu precies bedoelt met die laatste zin van je één-na-laatste post.
2009-06-06 18:35:00
Verder geldt dat de kwaliteit van het onderwijs zich omgekeerd evenredig ontwikkelt met het aantal onderwijshervormingen.

Mijn interpretatie hiervan is dat hoe meer het onderwijs wordt hervormd, hoe meer de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat.
Ik weet niet zeker of luuut hiermee een beschrijving geeft van de ontwikkeling van het onderwijs tot nu toe, maar daar zou ik wel vanuit gaan.
(edited)
2009-06-06 20:30:37
"Wat er allemaal veranderdt weet ik niet, maar het lijkt mij wel dat kinderen vaker en actief in plaats van passief getoetst worden en dat de resultaten worden opgestuurd naar CITO."

Laat dit alsjeblieft een grap zijn kasim :P
2009-06-06 20:31:20
Kasim reageerde op Luuut.
2009-06-06 20:32:11
Nvm, ik dacht dat luuut veranderd had geschreven, en kasim het op deze manier had verbeterd. Ik had het dus fout, sorry.
(edited)
(edited)
2009-06-06 20:34:13
LOL!:P
2009-06-06 20:36:11
Het is had verbeterd.., lol!
2009-06-06 20:37:32
Message deleted

2009-06-06 20:39:19
doodziek
2009-06-08 21:56:00
Mijn laatste opmerking was eigenlijk wat sarcastisch bedoeld, maar de strekking was: waarom zou alles wat nieuw is beter zijn?

En je hebt nog steeds niet uitgelegd wat er nu verandert, alleen maar wat de voordelen (volgens jou) zouden zijn.

Als kinderen vaker getoetst worden verhoogt dat de druk zeker, want ik geloof niet dat kinderen niet door hebben dat ze getoets worden. Ook al is het spelenderwijs en hebben ze nog zulke lol.
2009-06-15 18:33:04
weer een discussie gelezen vandaag in meerdere topics. En dit kan men niet vinden.

Ik zal deze thread dan maar als klaagmuur gebruiken

Klaagt dat er overal wordt gediscussieerd maar niet hier :(
2009-06-15 18:51:17
helemaal terecht Oenjer, ik heb dit laatst ook al aangegeven maar mensen vinden dit topic schijnbaar niet nodig. Ook prima, dan kan hij beter gedelete worden ;)
2009-06-15 18:59:42
De bedoeling van dit topic is dus om ALLE discussies, hier te laten ontplooien?

Zo ja mijn excuses voor het discussiëren in andere topics. Zal voortaan proberen hier te discussiëren.
2009-06-15 19:01:05
Lijkt mij dat hier discussies worden gevoerd die offtopic gaan in andere topics. In voetbalnieuws topic kan je toch gewoon discussiëren over voetbal;-)