Subpage under development, new version coming soon!
Subject: (Politiek) Discussietopic
Ik haal dat uit vroegere berichten van u. Met 'verplichte solidariteit' bedoel ik: sociale zekerheid, het pensioenstelsel (al zit dat van Nederland individualistischer in elkaar dan dat van België), overheidssubsidies aan onderwijs, ontwikkelingshulp vanuit de overheid, ...
Oke, als je het zo stelt dan vind ik inderdaad dat ik die solidariteit wel kan opleggen, daar had je me bijna.
Ik stel ook niet dat ge dat niet KUNT opleggen (met geweld kan men veel bekomen). Ik zeg dat het niet zou MOGEN.
Inderdaad, ik bedoel ook dat je dat wel MAG doen. Zoals nu inderdaad ongeveer overal in de wereld gebeurt.
Gelukkig wordt het, in elk geval in de westerse landen, niet met geweld opgelegd.
Is dat zo? De overheid in de westerse landen dreigt met geweld (opsluiting) en zal bij het verder negeren van die dreiging overgaan tot effectief geweld om mensen te verplichten 'solidair' te zijn.
Stel, als 1% van de bevolking het niet wil en 99% van de bevolking wel en er wordt dus een wet van gemaakt, kan je zeggen dat het wordt opgedrongen met geweld, maar dan kan je ook stellen dat die 1% zich daar bij neer moet leggen en moet realiseren dat je nooit 100% tevreden kan stellen. Die 1% kan dan bijvoorbeeld wel gaan proberen een campagne te voeren zodat ze na de volgende verkiezingen wat meer te zeggen hebben. Als je democratie wil behouden zal je altijd tegen het probeem aan lopen dat je minimaal een paar mensen rechten ontzecht die naar hun mening de belangrijkste rechten zouden moeten zijn.
Ik wil de democratie in zijn huidige vorm (zoals bij ons) helemaal niet behouden.
Edit: Als 99% dus vindt dat er onderwijs moet zijn dat heel toegankelijk is, is dat prima. Zolang ze die 1% anderen maar niet gaan verplichten mee te betalen. Daar is helemaal geen wet voor nodig.
(edited)
Edit: Als 99% dus vindt dat er onderwijs moet zijn dat heel toegankelijk is, is dat prima. Zolang ze die 1% anderen maar niet gaan verplichten mee te betalen. Daar is helemaal geen wet voor nodig.
(edited)
OF: ze gaan lekker allemaal op een eilandje genaamd Atlantis wonen, om ons de vinger te wijzen als het bij ons toch fout gaat middels een betoog van een paar uur ;)
Als dan die 1% ook maar niet gaat zeuren om onderwijs voor hun kinderen.
Dat spreekt voor zich. (Nu ja, zeuren mag natuurlijk altijd.)
Ik wil de democratie in zijn huidige vorm (zoals bij ons) helemaal niet behouden.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar België is redelij uitzonderlijk. Ik geloof dat alleen in BiH het systeem krankzinniger is.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar België is redelij uitzonderlijk. Ik geloof dat alleen in BiH het systeem krankzinniger is.
Daar kan ik me iets bij voorstellen, maar België is redelij uitzonderlijk. Ik geloof dat alleen in BiH het systeem krankzinniger is.
Het ging niet over de specifieke Belgische structuur. Met 'ons' bedoelde ik de westerse wereld. Ik wil af van die westerse democratie waarin een meerderheid wanneer het haar uitkomt (gebonden aan bepaalde voorwaarden, zoals de mensenrechten) zomaar haar wil kan opleggen aan de minderheid.
(edited)
Het ging niet over de specifieke Belgische structuur. Met 'ons' bedoelde ik de westerse wereld. Ik wil af van die westerse democratie waarin een meerderheid wanneer het haar uitkomt (gebonden aan bepaalde voorwaarden, zoals de mensenrechten) zomaar haar wil kan opleggen aan de minderheid.
(edited)
Dus de minderheid moet domineren? Uiteindelijk blijft er de vraag wie de macht heeft. In jouw utopisch gedachtengoed is die vraag ook relevant. Kom nu alsjeblieft niet aan dat iedereen 'vrij' is, want vrijheid is meer dan alleen de theoretische mogelijkheid om te doen en te laten wat je wilt. Wanneer je de mogelijkheden niet hebt om je wensen tot vervulling te brengen, heb je niets aan theoretische vrijheid. Daardoor kan het zo zijn dat je door een stuk theoretische vrijheid in te leveren (beperkingen en geboden opgelegd bij wet) je reële vrijheid wint.
Dus de minderheid moet domineren?
Neen. Als 99% zeer toegankelijk onderwijs wil en dat onderwijs dus ook gaat organiseren (en die 1% daar niet aan deelneemt en dus niet betaalt), domineert de minderheid dan? Neen.
Uiteindelijk blijft er de vraag wie de macht heeft. In jouw utopisch gedachtengoed is die vraag ook relevant.
Die vraag is niet relevant. Niemand heeft de macht om iets op te leggen aan anderen.
Kom nu alsjeblieft niet aan dat iedereen 'vrij' is, want vrijheid is meer dan alleen de theoretische mogelijkheid om te doen en te laten wat je wilt. Wanneer je de mogelijkheden niet hebt om je wensen tot vervulling te brengen, heb je niets aan theoretische vrijheid. Daardoor kan het zo zijn dat je door een stuk theoretische vrijheid in te leveren (beperkingen en geboden opgelegd bij wet) je reële vrijheid wint.
Ge hebt zelf al aangegeven wat ik nu zal zeggen. Gij moogt gerust het liberalisme en vrijheid op de 'moderne' wijze interpreteren, ik blijf bij het klassieke concept vrijheid.
Neen. Als 99% zeer toegankelijk onderwijs wil en dat onderwijs dus ook gaat organiseren (en die 1% daar niet aan deelneemt en dus niet betaalt), domineert de minderheid dan? Neen.
Uiteindelijk blijft er de vraag wie de macht heeft. In jouw utopisch gedachtengoed is die vraag ook relevant.
Die vraag is niet relevant. Niemand heeft de macht om iets op te leggen aan anderen.
Kom nu alsjeblieft niet aan dat iedereen 'vrij' is, want vrijheid is meer dan alleen de theoretische mogelijkheid om te doen en te laten wat je wilt. Wanneer je de mogelijkheden niet hebt om je wensen tot vervulling te brengen, heb je niets aan theoretische vrijheid. Daardoor kan het zo zijn dat je door een stuk theoretische vrijheid in te leveren (beperkingen en geboden opgelegd bij wet) je reële vrijheid wint.
Ge hebt zelf al aangegeven wat ik nu zal zeggen. Gij moogt gerust het liberalisme en vrijheid op de 'moderne' wijze interpreteren, ik blijf bij het klassieke concept vrijheid.
Als nou iedereen eens zijn politieke overtuigingen registreert, en dan alle mensen met de zelfde overtuiging bij elkaar gaan wonen is iedereen vrij. :)