Subpage under development, new version coming soon!
Subject: De dt.
Ik vind het een goed idee om een speciaal forum te hebben waar je het kunt hebben over spelfouten van anderen...
gebruiken jullie dit forum dan om anderen op fouten te wijzen, of blijven die on-topic posts gewoon op diverse forums geplaatst worden... <hint>
gebruiken jullie dit forum dan om anderen op fouten te wijzen, of blijven die on-topic posts gewoon op diverse forums geplaatst worden... <hint>
Ik verwacht dat de komende generaties veel slechter zijn in de Nederlandse taal. Dat msn en sms is nou niet echt bevorderlijk voor de taal:P Mijn generatie heeft er al behoorlijk last van, maar ik verwacht dat de komende generaties helemaal slecht in taal gaan zijn.
Dat is 100% zeker ;)
Ik schrik me nu soms al dood, wat voor kinderlijke fouten er gemaakt worden.
Er zijn natuurlijk ook mensen die er niet veel aan kunnen doen. Als je er totaal geen gevoel voor hebt is het erg lastig. Tenslotte is de 1 ook beter in Sokker dan de ander ;)
Ik schrik me nu soms al dood, wat voor kinderlijke fouten er gemaakt worden.
Er zijn natuurlijk ook mensen die er niet veel aan kunnen doen. Als je er totaal geen gevoel voor hebt is het erg lastig. Tenslotte is de 1 ook beter in Sokker dan de ander ;)
Als de kwaliteit van het onderwijs niet opgekrikt wordt blijft het lastig. Helaas houdt de overheid zich vooral bezig met het verlagen van het niveau, zodat meer mensen een (nu nog) goed aangeschreven diploma kunnen halen. Met deze nivellering is teruggang onontkoombaar.
MSN en SMS dat soort zaken zullen ook wel enige invloed hebben, maar als het onderwijs fatsoenlijk is leren mensen het als het goed is wel.
MSN en SMS dat soort zaken zullen ook wel enige invloed hebben, maar als het onderwijs fatsoenlijk is leren mensen het als het goed is wel.
Het onderwijs verbeteren begint op de pabo*. Daar moeten de regels gewoon heel hard aangetrokken worden. Niet alleen op rekenen en taalgebied maar op alle vakgebieden. Als je die lui bezig ziet in quizzen op TV, daar zakt bij mij echt de broek van af. Ze zijn vaak volkomen onwetend over echt alles.
Daarnaast zijn een aantal andere mechanismen in de opvoeding en de omgang met autoriteit de laatste 30 tot 40 jaar zo drastisch veranderd dat ik me afvraag of deze degeneratie überhaupt wel omkeerbaar is.
Zolang we doorgaan met het denken dat respect voor ons vanzelfsprekend is maar dat anderen dat moeten verdienen, zullen kinderen dat kopiëren. Als wij de autoriteit van gezagsdragers niet respecteren zullen kinderen dat ook niet doen. Maar uiteraard ligt het altijd aan anderen en niet aan ons zelf.
En nee, geen sorry voor mijn cynisme. (Overigens is deze post aan een ieder, inclusief dus mijzelf, gericht en niet aan iemand in het bijzonder.)
*directe rectificatie, het begint dus bij onszelf.
(edited)
Daarnaast zijn een aantal andere mechanismen in de opvoeding en de omgang met autoriteit de laatste 30 tot 40 jaar zo drastisch veranderd dat ik me afvraag of deze degeneratie überhaupt wel omkeerbaar is.
Zolang we doorgaan met het denken dat respect voor ons vanzelfsprekend is maar dat anderen dat moeten verdienen, zullen kinderen dat kopiëren. Als wij de autoriteit van gezagsdragers niet respecteren zullen kinderen dat ook niet doen. Maar uiteraard ligt het altijd aan anderen en niet aan ons zelf.
En nee, geen sorry voor mijn cynisme. (Overigens is deze post aan een ieder, inclusief dus mijzelf, gericht en niet aan iemand in het bijzonder.)
*directe rectificatie, het begint dus bij onszelf.
(edited)
Er zijn natuurlijk ook mensen die er niet veel aan kunnen doen. Als je er totaal geen gevoel voor hebt is het erg lastig. Tenslotte is de 1 ook beter in Sokker dan de ander ;)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met voldoende inzet en doorzettingsvermogen kom je al een heel eind. Natuurlijk heeft de een er een betere feeling voor dan de andere, maar met verdiepen in iets kom je al heel veer. Vraag maar aan Schepel;-)
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Met voldoende inzet en doorzettingsvermogen kom je al een heel eind. Natuurlijk heeft de een er een betere feeling voor dan de andere, maar met verdiepen in iets kom je al heel veer. Vraag maar aan Schepel;-)
En aan mij, ik was zwaar dyslectisch. En nog steeds heb ik veel moeite met correct Nederlands. Daarom gebruik ik een spellingschecker en controleer ik voortdurend of een woord wel echt zo geschreven wordt.
Dat vind ik dus mooi;-) Dat is ook precies wat ik bedoel;-)
Overlezen is iets wat ik standaard doe tegenwoordig. Ik ben niet dyslectisch, maar ik maak zat fouten of ik vergeet soms gewoon woorden of schrijf ze dubbel in een ander deel van een zin.
Maar om nog even terug te komen op de post van toontje. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat taal slechter en slechter wordt. Taal is aan het veranderen en daar hoort MSN- en SMS-taal ook bij.
Het lijkt nu heel vanzelfsprekend en voor ons is het misschien onmogelijk voor te stellen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat over, bijvoorbeeld, 250 jaar geschreven taal niet meer gebruikt wordt of enige betekenis heeft. Dan is de discussie of iets nu goed of slecht is absoluut irrelevant.
Daar komt nog eens bij dat ook instanties als de Taalunie wel met hun tijd mee zullen gaan waardoor dingen als -dt misschien helemaal uit de taal zullen verdwijnen. Ook woorden die op een -d eindigen zullen misschien in de toekomst op een -t eindigen (in spreektaal eindigen woorden nooit op een -d). Er is van alles mogelijk en ik kan onmogelijk de toekomst voorspellen, maar ik weet wel dat men nog niet eens zo heel erg lang geleden standaard een c schreef waar men nu een k gebruikt of vv in plaats van w en v in plaats van u.
Als ik soms boeken van mijn moeder lees die zij op de middelbare school las, dan waan ik mij in de middeleeuwen.
(edited)
Maar om nog even terug te komen op de post van toontje. Ik ben het er niet helemaal mee eens dat taal slechter en slechter wordt. Taal is aan het veranderen en daar hoort MSN- en SMS-taal ook bij.
Het lijkt nu heel vanzelfsprekend en voor ons is het misschien onmogelijk voor te stellen, maar het is niet onwaarschijnlijk dat over, bijvoorbeeld, 250 jaar geschreven taal niet meer gebruikt wordt of enige betekenis heeft. Dan is de discussie of iets nu goed of slecht is absoluut irrelevant.
Daar komt nog eens bij dat ook instanties als de Taalunie wel met hun tijd mee zullen gaan waardoor dingen als -dt misschien helemaal uit de taal zullen verdwijnen. Ook woorden die op een -d eindigen zullen misschien in de toekomst op een -t eindigen (in spreektaal eindigen woorden nooit op een -d). Er is van alles mogelijk en ik kan onmogelijk de toekomst voorspellen, maar ik weet wel dat men nog niet eens zo heel erg lang geleden standaard een c schreef waar men nu een k gebruikt of vv in plaats van w en v in plaats van u.
Als ik soms boeken van mijn moeder lees die zij op de middelbare school las, dan waan ik mij in de middeleeuwen.
(edited)
Opvoeding is iets wat een golfbeweging vertoont denk ik. De generatie die over 5-10 jaar kinderen gaat krijgen hoor je veel klagen over de slechte opvoeding die jonge ouders nu geven. Mijn vriendin heeft een zomerbaantje bij de kinderopvang, elke dag wel weer nieuwe anekdotes.
Zelf ga ik dat dus anders doen, mijn opvoeding zal ouderwetser en strenger zijn.
Wat betreft de rest ben ik het met je eens. Ik ging volgens mij niet over naar groep 5 als ik de tafels van 1 tot en met 10 niet uit mn hoofd kende. Ik kom echter voordurend HBO-ers en WO-ers tegen die gewoon moeite hebben om 7x8 uit te rekenen. Of DT's altijd maar wat foutief gokken. (vooral in alfa-richtingen (zoals de pabo) is rekenen om wanhopig van te worden). Dit lijkt me toch zeker ook een product van de uitkleding van het onderwijs. Ik heb zelf ook gezien wat voor invloed de tweede fase heeft. Beta-scholieren weten niet eens meer wat complexe getallen zijn als ze naar de uni komen...
Zelf ga ik dat dus anders doen, mijn opvoeding zal ouderwetser en strenger zijn.
Wat betreft de rest ben ik het met je eens. Ik ging volgens mij niet over naar groep 5 als ik de tafels van 1 tot en met 10 niet uit mn hoofd kende. Ik kom echter voordurend HBO-ers en WO-ers tegen die gewoon moeite hebben om 7x8 uit te rekenen. Of DT's altijd maar wat foutief gokken. (vooral in alfa-richtingen (zoals de pabo) is rekenen om wanhopig van te worden). Dit lijkt me toch zeker ook een product van de uitkleding van het onderwijs. Ik heb zelf ook gezien wat voor invloed de tweede fase heeft. Beta-scholieren weten niet eens meer wat complexe getallen zijn als ze naar de uni komen...
In beginsel is het belangrijkste dat je met elkaar kan communiceren en elkaar dus begrijpt. Als iemand 'dan' gebruikt waar hij volgens de regels 'als' moet gebruiken dan snap je wel wat diegene bedoelt.
Ik weet niet of MSN- en SMS-taal bij het ontwikkelen van de Nederlandse taal hoort. In die groepen wel, maar het lijkt me wel apart als woorden die gangbaar zijn in die 'wereld' gebruikt gaan worden in de Nederlandse taal.
Ik zie het al voor me, een sollicitatiebrief:
kben 22.stdnt eco.wil ff werk
Ik weet niet of MSN- en SMS-taal bij het ontwikkelen van de Nederlandse taal hoort. In die groepen wel, maar het lijkt me wel apart als woorden die gangbaar zijn in die 'wereld' gebruikt gaan worden in de Nederlandse taal.
Ik zie het al voor me, een sollicitatiebrief:
kben 22.stdnt eco.wil ff werk
Je bent vergeten om die punten weg te laten;)
Je bent wellicht vergeten dat in de generatie die een paar jaar geleden praktisch iedereen dergelijke taal bezigt waardoor het straks voor heel veel mensen te begrijpen is.
Overigens wil ik niet zeggen dat dit gebeurt, maar dat het heel goed zou kunnen gebeuren.
Je bent wellicht vergeten dat in de generatie die een paar jaar geleden praktisch iedereen dergelijke taal bezigt waardoor het straks voor heel veel mensen te begrijpen is.
Overigens wil ik niet zeggen dat dit gebeurt, maar dat het heel goed zou kunnen gebeuren.
Ja en nee. Ja, taal is dynamisch en strijden tegen taalverloedering en anglicismen, germanismen en barbarismen of wat voor ismen dan ook is vechten tegen een bierkaai. Waar het mij echter om te doen is is de nonchalance, de onverschilligheid en de onwil om een beetje mee te werken aan normale omgangsvormen.
Als je de taal volkomen overlaat aan 'het volk' dan evolueert een taal niet maar devolueert het. De nuances die door taal tot uitdrukking worden gebracht zullen dan minder worden en uiteindelijk zouden ze kunnen verdwijnen. Dat zou een regelrechte verarming van de taal zijn IMHO.
Als je de taal volkomen overlaat aan 'het volk' dan evolueert een taal niet maar devolueert het. De nuances die door taal tot uitdrukking worden gebracht zullen dan minder worden en uiteindelijk zouden ze kunnen verdwijnen. Dat zou een regelrechte verarming van de taal zijn IMHO.