Subpage under development, new version coming soon!
Subject: Politiek
ah kijk eens aan, die in brussel moet nog komen
Guy Vanhengel – open-VLD
Wouter Beke – CD&V
Siegfried Bracke – NVA
Dirk Van der Maelen – SPA
Bart Laeremans – VB
Wouter Devriedt – Groen!
Lode Vereeck – LDD
moderator Johny Vansevenant
inkom: leden gratis/niet-leden 1€
Al ben ik niet zo overtuigd van degene die komen debateren.
Guy Vanhengel – open-VLD
Wouter Beke – CD&V
Siegfried Bracke – NVA
Dirk Van der Maelen – SPA
Bart Laeremans – VB
Wouter Devriedt – Groen!
Lode Vereeck – LDD
moderator Johny Vansevenant
inkom: leden gratis/niet-leden 1€
Al ben ik niet zo overtuigd van degene die komen debateren.
Iemand ( Chuck dacht ik ) die zei dat Wallonië relatief meer buitenlandse investeringen aantrok, en dus een beter beleid voert:
Waals begrotingstekort dubbel zo groot
Het tekort op de begroting van het Waalse Gewest zou oplopen tot 900 miljoen euro. Dat is twee keer zo hoog als eerder was geschat en veel meer dan wat de EU toelaat.
Waals minister van Begroting André Antoine (CDH) had eerder berekend dat het tekort van zijn gewest zou oplopen tot 400 miljoen euro. Volgens het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) zal dat tekort evenwel oplopen tot bijna 900 miljoen euro.
Minister Antoine is het niet eens met die cijfers. Volgens hem is een groot deel van dat geld geïnvesteerd in verschillende maatschappijen en zal dat op termijn nog opbrengen. Hij wil nu overleg met het INR om dat standpunt toe te lichten.
Het INR lijkt evenwel niet onder de indruk en beschouwt die investeringen als uitgaven en dus als een extra tekort op de Waalse begroting.
Als die stelling gehandhaafd wordt, kan zware gevolgen hebben. Zo is het Waalse tekort veel hoger dan wat is toegelaten door de Europese Unie en als die de redenering van het INR overneemt, kunnen er sancties tegen Wallonië volgen.
Het Instituut voor Nationale Rekeningen werd in '94 opgericht. Het controleert de rekeningen van de overheden in ons land en werkt studies en economische vooruitzichten uit. Het instituut werkt daarbij samen met het Nationaal Instituut voor de Statistiek, de Nationale Bank en het Federaal Planbureau.
Waals begrotingstekort dubbel zo groot
Het tekort op de begroting van het Waalse Gewest zou oplopen tot 900 miljoen euro. Dat is twee keer zo hoog als eerder was geschat en veel meer dan wat de EU toelaat.
Waals minister van Begroting André Antoine (CDH) had eerder berekend dat het tekort van zijn gewest zou oplopen tot 400 miljoen euro. Volgens het Instituut voor de Nationale Rekeningen (INR) zal dat tekort evenwel oplopen tot bijna 900 miljoen euro.
Minister Antoine is het niet eens met die cijfers. Volgens hem is een groot deel van dat geld geïnvesteerd in verschillende maatschappijen en zal dat op termijn nog opbrengen. Hij wil nu overleg met het INR om dat standpunt toe te lichten.
Het INR lijkt evenwel niet onder de indruk en beschouwt die investeringen als uitgaven en dus als een extra tekort op de Waalse begroting.
Als die stelling gehandhaafd wordt, kan zware gevolgen hebben. Zo is het Waalse tekort veel hoger dan wat is toegelaten door de Europese Unie en als die de redenering van het INR overneemt, kunnen er sancties tegen Wallonië volgen.
Het Instituut voor Nationale Rekeningen werd in '94 opgericht. Het controleert de rekeningen van de overheden in ons land en werkt studies en economische vooruitzichten uit. Het instituut werkt daarbij samen met het Nationaal Instituut voor de Statistiek, de Nationale Bank en het Federaal Planbureau.
Dat is daar toch alleen maar een bewijs van?
Dat is voor mij het bewijs dat daar een slecht beleid wordt gevoerd ... tenzij je voorstander bent van gigantische overheidstekorten.
Als men maar niet gaat denken dat Vlaanderen met zijn - vermoedelijk - overheidsoverschot van 1,1% in 2011 een deel van het Belgisch en/of Waals tekort gaat financieren.
Niet noodzakelijk... ik ken de details niet, maar soms is het beter om te investeren. Dat geldt op alle niveaus. Als ik 2 jaar investeer in mijn huis om het energiezuiniger te maken bijvoorbeeld en daardoor die 2 jaar in de schulden duik is dat niet zowiezo slecht omdat ik de volgende jaren dit ruimschoots zal compenseren. Het is te gemakkelijk om op basis van die naakte cijfers een oordeel te vellen.
Vlaanderen met zijn - vermoedelijk - overheidsoverschot van 1,1% in 2011
Laten we dat eerst toch nog maar eens afwachten... Ik werk voor de Vlaamse overheid en alles staat hier op hold... Echt goedkoop kan je dat ook niet noemen. op termijn zal de rekening betaald worden.
Laten we dat eerst toch nog maar eens afwachten... Ik werk voor de Vlaamse overheid en alles staat hier op hold... Echt goedkoop kan je dat ook niet noemen. op termijn zal de rekening betaald worden.
Tuurlijk, in moeilijke economische tijden is het belangrijk te investeren, dat ontken ik ook niet. Maar dit tekort is toch wel te hoog; als zelfs de EU hier stappen kan tegen ondernemen.
Als het tekort effectief 900 miljoen is, is dit m.i. wél voldoende om een oordeel te vellen.
Als het tekort effectief 900 miljoen is, is dit m.i. wél voldoende om een oordeel te vellen.
Denken de Franstaligen nu echt dat het verwijzen naar 'Plan B' - ook al zegt Di Rupo dat hij daar uiteraard geen voorstander van is - vertrouwen zal kweken? Zoiets is toch helemaal niet aan de orde ...
PS-voorzitter en voormalig preformateur Elio Di Rupo (PS) stelt zijn veto tegen onderhandelen met de MR steeds duidelijker. N-VA-voorzitter en koninklijk opdrachthouder Bart De Wever mag voor zijn part praten met wie hij wil, maar "hij moet zich buiten de keuze van de Franstalige gesprekspartners houden".
Dus Di Rupo heeft er geen problemen mee moest sp.a niet langs de Vlaamse kant aan tafel zitten?
Dus Di Rupo heeft er geen problemen mee moest sp.a niet langs de Vlaamse kant aan tafel zitten?
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/101017_Tekst_DeWever
Hier kun je de 48 pagina's lange tekst van De Wever lezen, heb hem diagonaal gelezen ( vooral omtrent Brussel en BHV ), en ik kan me er wel in vinden. Nu is het afwachten tot morgen.
Hier kun je de 48 pagina's lange tekst van De Wever lezen, heb hem diagonaal gelezen ( vooral omtrent Brussel en BHV ), en ik kan me er wel in vinden. Nu is het afwachten tot morgen.
Ik ben niet in de positie om de implicaties van die voorstellen te kunnen inschatten, maar ik hoop dat er maandag vooral constructief op wordt gereageerd, liefst niet al te veel zelfs.
Ik zie wel dat er overal kleine aandoende maatregelen tussen zitten om de gemeenschappen overal een vinger in de federale pap te geven (oa. vertegenwoordigingen in die en gene raden), en ik weet niet of dat dan efficiënter bestuur gaat opleveren.
Ik zie wel dat er overal kleine aandoende maatregelen tussen zitten om de gemeenschappen overal een vinger in de federale pap te geven (oa. vertegenwoordigingen in die en gene raden), en ik weet niet of dat dan efficiënter bestuur gaat opleveren.
Daar vrees ik ook een beetje voor dat de grens tussen het federale en het deelstatenniveau zal vervagen, en men zo overlapping krijgt, en bijgevolg de eeuwige Belgische discussies. Maar het is wel een 'propere' splitsing van BHV.
Ik stel voor om ons NMBS-personeel een maand te ruilen met het Chinese treinpersoneel.
Die mensen gaan zo blij zijn met hun uren, vakantiedagen en werkdruk. En na de maand gaan de onze dat dan mss ook zijn..
Die mensen gaan zo blij zijn met hun uren, vakantiedagen en werkdruk. En na de maand gaan de onze dat dan mss ook zijn..
²
Stakingsrecht moet er zijn, maar ik vind het wel erg worden in België :/
Stakingsrecht moet er zijn, maar ik vind het wel erg worden in België :/