Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: Dagelijks Nieuws

2012-06-22 16:24:31
Als ik als jongere iets gemist heb in het onderwijs is het wel vakken zoals verbale expressie, spreken in groep, artistiek werk , ... enz... Zijn toch dingen die ge eigenlijk dagelijks gebruikt en op geen enkele manier worden besproken/aangeleerd.

Artistiek werk heb ik toch niet gemist :p

Maar verbale expressie (als in welsprekendheid) zou inderdaad wel opgenomen mogen worden.
2012-06-22 16:33:09
Wat is het nut van het afschaffen precies? Dat zie ik niet in. Dat gij daar geen meerwaarde in ziet, is werkelijk van geen tel

Tuurlijk is het van tel dat ik daar geen meerwaarde in zie. Het gaat hier toch over meningen in een publiek forum. Ik neem die stelling aan omdat IK vind dat je dat beter kan vervangen door sport of sociale vaardigheden... (alsof er hier ook alweer een allesbepalende waarheid moet gevonden worden) Zoals ik al zei heb ik 6 jaar Latijn gedaan en ge hebt inderdaad wat vlugger inzicht in andere talen, zinsbouw, enz... , maar door het niet te krijgen hebt ge ook geen grote achterstand daarin he. Alternatieven zouden imo veel waardevoller zijn.
Ik stel mij ook de vraag in hoeverre Latijn volgen een bewuste keuze is... Is vaak toch ook niet het geval. Als ge slim zijt wordt het vaak verwacht, maar uiteindelijk kunt ge een nadenkende mens toch niet voldoende overtuigen van het nut van 6 uren Latijn per week + een hoop studie thuis om een hulp te zijn bij inzichten in andere talen.
2012-06-22 16:36:09
artistiek werk is idd wat vaag, maar ik bedoel ook improviseren, gesprekstechnieken, spreken voor publiek... Ik vond dat heel hatelijk vroeger, maar uiteindelijk zijn dat juist essentiële dingen imo.
Verbale expressie is overigens allemaal goed en wel, maar als je jongeren geen deftig onderwijs geeft, gaan ze dan nog wel zelf deftige argumenten kunnen opbouwen. Ik wil zeggen: het is makkelijk om mensen beter te maken in het argumenteren als je de kennis achter de argumentatie weghaalt...

Ik ben tegen het voorstel, denk ik en de enige manier waarop ik dit voorstel een succes zie worden, staat of valt met de inhoud van dat zelfstandig werk. Ik denk dat er in veel gevallen niet veel bewegingsruimte zal zijn in het invullen van die 8uur, zeker voor de iets kleinere scholen. En als er toch veel keuze is in dat stuk, zal dat toch weer differentiëren en zal je toch terug naar het huidige systeem met al zijn sociale stigma's vallen.
2012-06-22 16:39:02
verbale expressie is meestal niet argumenteren hoor... Dat is iets voorbereiden en improviseren voor medeleerlingen. Taal voorbrengen, ...
2012-06-22 16:42:11
Wij hebben dat gehad in het middelbaar en dat was precies gelijk een speeltuin. Je leerde echt niks bij daarmee. Zoals ik al zei, het hangt er puur van af hoe je de details invult en heel vaak zullen die niet goed ingevuld zijn.

Bovendien zullen die ateliers dingen zijn die nu in de technische-of beroepsrichting voorkomen, volgens mij.
2012-06-22 16:45:34
Tuurlijk is het van tel dat ik daar geen meerwaarde in zie. Het gaat hier toch over meningen in een publiek forum.

Maar waarom wilt gij andere mensen verbieden om Latijn te leren binnen de lesuren? Omdat ge vindt dat zij hun tijd beter kunnen besteden? Waarom laat ge die keuze niet aan die kinderen, hun ouders en hun school? Als die het nuttig achten, is dat toch voldoende?

Ik stel mij ook de vraag in hoeverre Latijn volgen een bewuste keuze is...

Dat is een goeie vraag. Ik vermoed dat er veel leerlingen Latijn hun richting doen omwille van een combinatie van aanmoediging door de ouders (:p) en prestige.
2012-06-22 16:46:12
Het is allemaal nog vaag op papier he. Het kan ook positief worden ingevuld. Uiteindelijk zit er ook heel wat bekwaamheid bij de uitvoering hé.
2012-06-22 16:48:30
verbale expressie is meestal niet argumenteren hoor... Dat is iets voorbereiden en improviseren voor medeleerlingen. Taal voorbrengen, ...

Dat is onmogelijk op een serieuze manier aan te brengen aan leerlingen van die leeftijd vrees ik.

@ Myname: inderdaad, in het algemeen vind ik ook dat onderwijs zich hoofdzakelijk op kennis moet richten. Kunde kan men enkel verwerven als er een solide basis van kennis aanwezig is. Dat vind ik ook goed aan ons onderwijs (uit onderzoeken (o.a. PISA) blijkt steeds dat het Vlaamse onderwijs vooral kennisgericht is).
2012-06-22 16:51:46
Maar waarom wilt gij andere mensen verbieden om Latijn te leren binnen de lesuren? Omdat ge vindt dat zij hun tijd beter kunnen besteden? Waarom laat ge die keuze niet aan die kinderen, hun ouders en hun school? Als die het nuttig achten, is dat toch voldoende?

Omdat ik vind dat de scholen beter hun energie en middelen kunnen steken in alternatieven die beter aangepast zijn. Vroeger gaven ze Grieks, huishoudkunde voor iedereen, ... door het niet meer te geven "verbied" je het ook niet dat het gegeven wordt. Het wordt gewoon ervaren als niet meer nuttig in het tijdsbeeld en andere alternatieven worden voorgesteld.
2012-06-22 16:53:53
Vandaag geven ze ook nog altijd Grieks hoor... ;)
2012-06-22 17:00:43
Omdat ik vind dat de scholen beter hun energie en middelen kunnen steken in alternatieven die beter aangepast zijn. Vroeger gaven ze Grieks, huishoudkunde voor iedereen, ... door het niet meer te geven "verbied" je het ook niet dat het gegeven wordt. Het wordt gewoon ervaren als niet meer nuttig in het tijdsbeeld en andere alternatieven worden voorgesteld.

En als een school die voorstellen naast zich neerlegt? Dan zult ge waarschijnlijk de subsidie voor die school intrekken ("school volgt het leerplan niet"), en indirect verbiedt ge het toch. (Komen we meteen bij het punt dat publiek onderwijs geen goed idee is, maar dat is een andere discussie.)
2012-06-22 19:24:52
En als een school die voorstellen naast zich neerlegt? Dan zult ge waarschijnlijk de subsidie voor die school intrekken ("school volgt het leerplan niet"), en indirect verbiedt ge het toch. (Komen we meteen bij het punt dat publiek onderwijs geen goed idee is, maar dat is een andere discussie.)

Hoogstwaarschijnlijk trekken zo een scholen mensen aan die met plezier wat extra betalen dan.
2012-06-22 19:25:23
ja, dat wist ik wel, maar dat is nu toch echt uitstervend, niet? Bij ons zaten we met 3 in de Griekse les :)
2012-06-22 20:42:11
Bij ons waren er in het zesde jaar nog een man of 20 die Grieks deden... In het 3de jaar waren er 2 klassen van 20.
2012-06-22 22:06:40
Ik heb ook 1 jaartje Latijn gedaan en heb daar NIKS aan gehad, echt niks...

Geef dan meer Frans, geef dan Duits... geef de talen zelf ipv iets 'dat een basis geeft voor de talen'.


Rest van discussie nog niet gelezen, maar hier al effe op reageren: Ik heb 6 jaar Latijn gedaan en dat is zeer nuttig geweest om vorig jaar vlotjes Spaans te leren.

Ik zou zelfs bijna durven stellen dat het geven van 6 jaar Latijn nuttiger is dan het geven van 6 jaar rechstreeks Spaans, tenzij ze leerkrachten hebben die perfect tweetalig Spaans zijn, maar ik denk niet dat ze die luxe in België zouden hebben. Ik kende vorig jaar na één week Spanje meer Spaans dan een kennis die al 3 jaar Spaanse avondschool volgt.