Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: Dagelijks Nieuws

2013-05-30 12:20:30
Ge moest eens weten wat voor invloed de presbyteriaanse kerk hier heeft!

Tiens, ik dacht dat ze Evangelisch waren. En een tikkeltje Amish, natuurlijk! :p
2013-05-30 19:07:03
Het Syrische 'bevrijdingsleger' dat Verhofstadt wil bewapenen

Nou, zou dit kans maken om in het vrt-journaal te komen?
(edited)
2013-05-30 19:56:14
Wat is er mis met bevreiden?
2013-05-30 19:59:58
.
(edited)
2013-05-31 11:43:22
Dat zijn van die nieuwsberichten die ge hier enkel op kerknet.be ziet...
2013-05-31 12:42:11
Het gaat er me vooral over dat men bij de vrt consequent spreekt over het bevrijdingsleger. Ik vind 'regime en oppositie' neutraler klinken. Het is echt niet zo zwart/wit dat Assad de duivel zelve is en het Vrije Syrische Leger engelen op aarde zijn.
ach ja sirie zal niet lang bestaan als israel zal binnen vallen
Opinie van André Oosterlinck in De Morgen: De onnodige, ongevraagde en dure onderwijshervorming van Pascal Smet.

Iedere politicus wil zijn stempel drukken zeker, ongeacht of we er beter van worden of niet.
2013-06-03 22:15:17
Die mogelijke onderwijshervorming die op til staat, is dan ook de reinste onzin. Gaat alleen maar leiden tot verdere nivellering en middelmaat.. ASO afschaffen? Kom seg, welke idioot haalt zoiets in zijn hoofd? Begrijp niet dat er zo weinig politici tegen de hervorming gekant zijn..
2013-06-03 22:31:34
Ik heb een maand geleden hierover een debat gevoerd in de aula. De meesten waren voor de hervorming, maar dat is natuurlijk zeer relatief. Een voordeel van de hervorming is dat de eerste twee jaar elke leerling van verschillende richtingen kan proeven en zo een betere keuze kan maken. Een nadeel(groter dan het voordeel) is dat zoals carna zegt dat de slecht presterende leerlingen er beter van worden en de best presterende leerlingen er achteruit gaan. Een grote middenmoot en weinig uitschieters dus. Voor de socialisten is dit natuurlijk een droom, maar voor de economie die zich toch meer en meer baseert op kennis, is dit een ramp.
2013-06-03 22:50:42
Gohja, ik betwijfel of die 2 jaar voor een veel beter en genuanceerder keuzegedrag gaan leiden hoor. Het probleem zit hem ook in de onderwaardering van TSO en BSO met het gevolg dat ouders hun kinderen uit trots en onwetendheid zo hoog mogelijk willen steken, zonder hierbij in dialoog te treden met het kind en de ware mogelijkheden van het kind objectief in te schatten. Dit leidt uiteraard tot het alomgekende waterval probleem.. Een depreciatie van het ASO zal onmiskenbaar geen oplossing zijn voor dit probleem. Men moet proberen een klare boodschap over te brengen die bv. inhoudt dat een vaardige elektricien even noodzakelijk en prestigieus kan zijn als een classicus of een wetenschapper.
2013-06-03 22:53:24
Dit is zoals De Morgen die het woord 'allochtoon' afschaft en denkt dat dat iets aan de situatie zal veranderen. Feitelijke verschillen ontkennen ten voordele van dat ene ideaal: gelijkheid. Mensen zijn niet gelijk.
2013-06-03 23:07:44
Studies hebben uitgewezen, dat die eerste 2 jaar wel degelijk leiden tot een betere keuze. De meeste 12 jarigen weten meestal nog niet waar hun interesses liggen, dus volgen ze de keuze van hun ouders/vrienden. Terwijl in het nieuwe systeem kunnen ze proeven van verschillende richtingen. In principe wordt het watervalsysteem behouden, men geeft er gewoon een andere benaming aan, zoals Levitate zegt. VKS doorstroom ("ASO"), VKS arbeidsmarkt niveau 4("TSO") en VKS arbeidsmarkt niveau 3("BSO") worden de nieuwe niveau's.

De onderwaardering voor TSO en BSO moet worden aangepakt en niet het systeem zelf. (Al ben ik wel voorstander van de eerste 2 jaar gemeenschappelijke klassen)

@Levitate: idd, ik deel dezelfde mening. Dat komt ervan, een socialistische minister van onderwijs en gelijke kansen.
2013-06-03 23:14:21
Ik denk / hoop dat de meeste van onze leeftijd dat wel beseffen niet ?

Je moet vooral met enorm veel motivatie naar de Unief / hoge school gaan.
(schoonste voorbeeld is men zus afgestudeerd TSO sport en zit nu volledig in haar 2de jaar Dierengeneeskunde (unief) (met een half jaar achterstand op de res)) Ze kan het gewoon omdat ze de motivatie heeft om te blokken want ze had behalve het menselijk lichaam niks van voorkennis en moest helemaal van 0 beginnen.

Door je kind dood te laten blokken in het middelbaar zal die motivatie een stuk achteruit gaan aangezien ze daar veel meer vrijheid hebben.
2013-06-03 23:27:23
Studies hebben uitgewezen, dat die eerste 2 jaar wel degelijk leiden tot een betere keuze.

Ik wist op mijn 12de nog niet wat ik later wou doen (qua werk). Dat wist ik op mijn 14de nog niet. En op mijn 18de nog niet. Daarom kiest ge ook voor ASO. En of ge in het ASO nu economie, latijn of wetenschappen volgt, voor vrij veel richtingen aan de universiteit maakt dat niet zo heel veel uit (de voorsprong die ge hebt door al een gelijkaardige studiekeuze te maken binnen het ASO is minimaal en makkelijk overbrugbaar).

Voorts vind ik dat men weer meer moet focussen op kennis, en moet i.i.g. TEW een pak moeilijker.
2013-06-04 21:16:51
Niet iedereen kan ASO aan, en beseffen dit te laat, waardoor ze al een achterstand hebben opgelopen. Bij die gemeenschappelijk jaren kan men te weten komen waar of waar niet de kwaliteiten van de leerling liggen.