Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: school

2010-12-03 23:20:39
uhu
zeggen dat regenten minder burgerzin geven, dikke zever.
Das gewoon om het in te passen in zijn onderwijshervormingen

dat mensen van het lager onderwijs zo de eerste graad doen van zijn nieuw systeem
en de licenciaten de andere jaren.

zodat hij afraakt van zijn regenten
2010-12-04 00:30:21
ik dacht er ook zo over maar wou niet (weer) als eerste tegen Rubinho z'n kar rijden.
Denkt ge nu werkelijk dat ge daarmee tegen mijn kar rijdt? Ik dacht dat ge beter ging weten.
2010-12-04 00:38:42
Oké, mijn 'voorstel' was kort door de bocht, TSO is niet zo homogeen zoals ik had voorgesteld, maar ik vermoed dat je wel ziet wat ik enigzins bedoel?
Mag een leerkracht die TSO gedaan heeft eigenlijk les geven aan ASO? Ik vermoed van wel, en dit vind ik eigenlijk geen goed idee. Vroeger kwam ook een grote meerderheid van de leerkrachten uit het ASO, nu is die meerderheid een stuk kleiner.

Ik hoop (voor u) niet dat ge dit meent.
maar ik vermoed dat je wel ziet wat ik enigzins bedoel?

Ik alvast niet ..
2010-12-04 10:52:16
Waarom zou een leerkracht die TSO heeft gedaan niet mogen les geven in het ASO?
Hij is toch door zijn lerarenopleiding geraakt?
2010-12-04 11:01:42
Het probleem ligt net bij die hogeschoolopleidingen. Vroeger zou een middelmatige TSO-student (over de betere zwijg ik) nooit slagen in een lerarenopleiding. Tegenwoordig slaagt haast iedereen die eraan begint. ASO-studenten bevolkten vroeger de hogescholen, TSO-studenten waren in een kleine minderheid. Tegenwoordig denken haast alle TSO-studenten echter dat ook zij hogeschoolniveau aankunnen.
En, weet je, ze hebben gelijk. Tegenwoordig toch, want tot een tien-, vijftiental jaren geleden was dit wel anders.
Het absurde is dat de subsidies die hogescholen krijgen, afhangen van het aantal geslaagden. Hogescholen moeten enerzijds trachten om de kwaliteit van hun aanbod te garanderen, en anderzijds zijn ze voor hun subsidies afhankelijk van het aantal geslaagden. Euhm ... Ziet iedereen hier het bizarre van in? Helaas wint 'anderzijds' meer en meer. Logisch ook, dat levert geld op.
Dat leerkrachten van tegenwoordig niet meer het niveau halen van leerkrachten vroeger is dus eigenlijk niet meer of minder een uitloper van 'het systeem'. De politieke top zou eens dringend beter moeten beginnen nadenken.
Grtz

(edited)
2010-12-04 11:25:22
Het probleem ligt net bij die hogeschoolopleidingen. Vroeger zou een middelmatige TSO-student (over de betere zwijg ik) nooit slagen in een lerarenopleiding. Tegenwoordig slaagt haast iedereen die eraan begint. ASO-studenten bevolkten vroeger de hogescholen, TSO-studenten waren in een kleine minderheid. Tegenwoordig denken haast alle TSO-studenten echter dat ook zij hogeschoolniveau aankunnen.
En, weet je, ze hebben gelijk.



Dat geldt ook in het algemeen denk ik... De bepampering van de hogeschool- en universiteitsstudenten is toch gigantisch de laatste tijd. De lat wordt gigantisch lager gelegd in vergelijking met amper 10 a 15 jaar geleden. Dit is allemaal gebeurd op heel korte tijd.
2010-12-04 11:38:05
Heb je gelijk in. Maar omdat de discussie zich hier vooral toespitste op leraren en hun opleiding, heb ik enkel de hogescholen betrokken. Ook universiteiten zijn grotendeels afhankelijk geworden van hun aantal geslaagden. Hier kampen ze met hetzelfde probleem.
Iemand die in het middelbaar afstudeerde in de richting 'menswetenschappen' kon op universitair niveau hoogstens de richting geschiedenis beginnen - sorry, MoH ;) - en dan zijn we nog maar een vijftiental jaren geleden (en dit was enkel weggelegd voor de allerslimsten uit een dergelijke richting). Tegenwoordig zijn er in de masters van rechten mensen terug te vinden met een diploma in de menswetenschappen.
'Verpampering' is inderdaad het correcte woord. Maar de politieke top gaat er nu eenmaal van uit dat ons land vele 'hoogopgeleiden' nodig heeft, en beseft niet dat je met 'hoogopgeleiden' met beperkt niveau toch niet al te ver komt.
Grtz
2010-12-04 11:42:39
Terwijl ze nu hervormingen doorvoeren om meer techniek in het basisonderwijs te geven om de leerlingen te stimuleren een technische richting te kiezen.
De technische sector wordt steeds meer onderbemand, een rechtstreeks gevolg van wat jullie hier nu aanhalen...
2010-12-04 11:44:51
Op de arbeidsmarkt wordt tegelijkertijd door zo een ingrepen een diploma ook veel minder waard. Je merkt nu al dat de afgestudeerden in de richtingen communicatiewetenschappen bijvoorbeeld in heel andere jobs belanden die ze evengoed hadden kunnen uitoefenen zonder diploma. Ik stam nog uit de tijd natuurlijk dat een jaar een jaar was en dat je 12 moest hebben om dit vak niet mee te hoeven nemen naar tweede zit. Ook plannen van examens of spreiden was in die tijd totaal niet aan de orde. het gevolg was dat er in de ingenieursrichtingen waar ik in zat maar 20 % of minder slaagde in eerste zit, maar dat waren dan ook toppers :)
2010-12-04 11:48:29
Ik stam nog uit dezelfde tijd. In mijn eerste kan (tegenwoordig heet dat bachelor) was er in mijn richting 9% geslaagd in eerste zit, en qua jaartotaal (na tweede zit) kwamen ze uit op 17%. Wellicht heeft het rectoraat toen gezegd dat dit een schande was, en het jaar erop lag het aantal geslaagden veel hoger.
2010-12-04 11:51:44
Over dat techniek in het basisonderwijs, en zelfs in de eerste jaren van het middelbaar ... Waarom niet? Moet kunnen. Al zijn de uitgangspunten compleet van de pot gerukt. Maar daar ga ik nu niet over uitweiden, daar heb ik te veel woorden voor nodig ;)
2010-12-04 11:56:31
Begrijp me niet verkeerd, ik ben daar zelf voorstander van. Maar de argumentatie waarom is idd niet correct. Techniek is een heel belangrijk aspect in onze maatschappij. Maar dat hebben ze heel lang niet begrepen.

Ik kan hier nu een 10-tal pagina's argumentering neerschrijven nog, maar ik denk dat ik wel ongeveer hetzelfde denk over de zaken als u ... (dus nee ik ga dat niet doen=) )
2010-12-04 12:03:47
De politici van vandaag begrijpen inderdaad niet goed hoe de zogenaamde kenniseconomie in elkaar zit. Men stimuleert iedereen om zich hoger op te leiden. Pas op, er is niets mis met hoge opleidingen, maar om een kenniseconomie efficiënt te laten draaien, moet de kwaliteit van die opleidingen gegarandeerd worden. En met de mentaliteit "dat iedereen een ( hoog ) diploma moet hebben" is dat nu net het kritieke punt. Een neveneffect daarvan is inderdaad dat er knelpunten ontstaan in beroepen waar er vroeger nooit problemen mee waren, technische beroepen. Men zou in plaats van iedereen te stimuleren om een 'hoog' diploma te behalen iedereen moeten stimuleren om verder te gaan daar waar de persoon talent voor heeft. Voor de ene zal dat talent in de rechten te vinden zijn, bij de ander misschien in meer wetenschappelijke vakken, en voor nog een ander zal dat in een technisch beroep zijn. Er is namelijk nood aan goeie stielmannen. Ik ben dan ook een groot voorstander van een niet-bindende oriënteringsproef op het einde van het middelbaar onderwijs.