Subpage under development, new version coming soon!
Subject: school
De politici van vandaag begrijpen inderdaad niet goed hoe de zogenaamde kenniseconomie in elkaar zit. Men stimuleert iedereen om zich hoger op te leiden. Pas op, er is niets mis met hoge opleidingen, maar om een kenniseconomie efficiënt te laten draaien, moet de kwaliteit van die opleidingen gegarandeerd worden. En met de mentaliteit "dat iedereen een ( hoog ) diploma moet hebben" is dat nu net het kritieke punt. Een neveneffect daarvan is inderdaad dat er knelpunten ontstaan in beroepen waar er vroeger nooit problemen mee waren, technische beroepen. Men zou in plaats van iedereen te stimuleren om een 'hoog' diploma te behalen iedereen moeten stimuleren om verder te gaan daar waar de persoon talent voor heeft. Voor de ene zal dat talent in de rechten te vinden zijn, bij de ander misschien in meer wetenschappelijke vakken, en voor nog een ander zal dat in een technisch beroep zijn. Er is namelijk nood aan goeie stielmannen. Ik ben dan ook een groot voorstander van een niet-bindende oriënteringsproef op het einde van het middelbaar onderwijs.
Ik zie toch niet in waarom ik binnen hier en 5 jaar bv. geen boekhouden zou mogen geven aan het ASO (als ik lerarenopleiding zou volgen)...
Mijn zus heeft in EC-MT wel boekhouden hoor...
edit: zij het beperkt - 1u/week ofzo
(edited)
edit: zij het beperkt - 1u/week ofzo
(edited)
in het kaltholieke net hebben ze in 4en5 boekhouden (1u)
en het vrij net
hebben ze in het 4de 2uur per week boekhouden
en het vrij net
hebben ze in het 4de 2uur per week boekhouden
Iemand die in het middelbaar afstudeerde in de richting 'menswetenschappen' kon op universitair niveau hoogstens de richting geschiedenis beginnen - sorry, MoH ;) - en dan zijn we nog maar een vijftiental jaren geleden (en dit was enkel weggelegd voor de allerslimsten uit een dergelijke richting).
Grrrr! Nee, serieus, geschiedenis moet één van de gemakkelijkste universitaire richtingen zijn. De enige inzichtelijke vakken waren filosofie en... OK, filosofie dus. Als ge wilt zoeken naar eenvoudigere richtingen op universitair niveau, dan komt ge wsl terecht bij archeologie en de priesteropleiding. :p Ik vond het Nederlands op het regentaat Nederlands bv moeilijker dan wat ik op universitair niveau moest leren voor geschiedenis.
Wie niet slaagt in geschiedenis, is ofwel gegarandeerd niet slim genoeg voor de universiteit, ofwel te lui om los te lopen.
En dat het universitair onderwijs gemakkelijker werd doorheen de jaren, daarvan ben ik de ervaringsdeskundige. :) In 2000 hadden wij ongeveer 12 examens op 3 weken, nu wordt er al tranen met tuiten gehuild als dat er 6 zijn. Als ge in 2000 gebuisd waart, dan kreegt ge vrijstellingen voor vakken waarop ge een 12 haalde ALS ge gemiddeld 50% had! Nu zijt ge sowieso geslaagd voor een vak met een simpele 10... OK, er zijn professoren die nu bij twijfelgevallen een 9 geven ipv een 11, maar dan nog is hierdoor een systeem gecreëerd van trissen tegen de sterren op! Iemand die vroeger na één jaartje doorgestuurd werd naar het regentaat, kan nu aanmodderen tot hij een ons weegt.
Nu probeert men dat op te lossen door iedereen voor zijn hele studieperiode een maximaal aantal buispunten te geven. Gaat ge daarover, dan moet ge meer inschrijvingsgeld betalen... Of simpel gezegd: nu men veel geld verdient aan geslaagden, maar de kwaliteit ziet afnemen ten voordele van de kwantiteit, gaat men proberen geld te verdienen aan de gebuisden.
(edited)
Grrrr! Nee, serieus, geschiedenis moet één van de gemakkelijkste universitaire richtingen zijn. De enige inzichtelijke vakken waren filosofie en... OK, filosofie dus. Als ge wilt zoeken naar eenvoudigere richtingen op universitair niveau, dan komt ge wsl terecht bij archeologie en de priesteropleiding. :p Ik vond het Nederlands op het regentaat Nederlands bv moeilijker dan wat ik op universitair niveau moest leren voor geschiedenis.
Wie niet slaagt in geschiedenis, is ofwel gegarandeerd niet slim genoeg voor de universiteit, ofwel te lui om los te lopen.
En dat het universitair onderwijs gemakkelijker werd doorheen de jaren, daarvan ben ik de ervaringsdeskundige. :) In 2000 hadden wij ongeveer 12 examens op 3 weken, nu wordt er al tranen met tuiten gehuild als dat er 6 zijn. Als ge in 2000 gebuisd waart, dan kreegt ge vrijstellingen voor vakken waarop ge een 12 haalde ALS ge gemiddeld 50% had! Nu zijt ge sowieso geslaagd voor een vak met een simpele 10... OK, er zijn professoren die nu bij twijfelgevallen een 9 geven ipv een 11, maar dan nog is hierdoor een systeem gecreëerd van trissen tegen de sterren op! Iemand die vroeger na één jaartje doorgestuurd werd naar het regentaat, kan nu aanmodderen tot hij een ons weegt.
Nu probeert men dat op te lossen door iedereen voor zijn hele studieperiode een maximaal aantal buispunten te geven. Gaat ge daarover, dan moet ge meer inschrijvingsgeld betalen... Of simpel gezegd: nu men veel geld verdient aan geslaagden, maar de kwaliteit ziet afnemen ten voordele van de kwantiteit, gaat men proberen geld te verdienen aan de gebuisden.
(edited)
Dag van de scheidsrechter
in KATHO-RENO op 08.12.2010 (18.30 – 20.00 uur)
Op woensdag 8 december 2010 organiseert KATHO-RENO haar tweede 'dag van de scheidsrechter' in het kader van het keuzevak voetbal, resp. volleybal, resp. basketbal. Deze dag mag gezien worden als de kers op de taart van de opleiding waarbij we als KATHO-RENO een samenwerkingsakkoord afsloten met de respectieve scheidsrechtersfederaties om onze studenten een extra 3 studiepunten te laten verwerven. Zo kregen de studenten een lessenreeks besloten met een examen op vlak van spelregels, dienden ze aan bepaalde fysieke proeven te voldoen en kregen ze verschillende prominente sprekers zoals b.v. Jef Brouwers en Kris Bellon voorgeschoteld.
Deze dag van de scheidsrechter bestaat uit een panelgesprek waarbij balsportoverschijdend wordt gedebatteerd tussen de heren Godfried Deloddere (volleybal), Tom Gyssens (basketbal) en Frank Debleeckere (voetbal). Het geheel wordt op een uiterst deskundige wijze in goede banen geleid door RENO-collega Ruud Ryckaert.
Themata als wedstrijdvoorbereiding, overleg met assistenten, hoe omgaan met pers, vlotte combinatie van job met toparbitrage, houding als scheids ten opzichte van de diverse geledingen binnen een club, het gegeven van de "thuisarbitrage" worden hierbij belicht. Ook het hot item van de digitale en elektronische hulpmiddelen wordt niet uit de weg gegaan.
Tot slot krijgen alle aanwezigen de kans tot vraagstelling. Voorwaar een uitgelezen kans om eens een persoonlijke bedenking mee te geven of een prangende vraag te stellen aan een topscheidsrechter.
Lijkt me intressant :)
(edited)
in KATHO-RENO op 08.12.2010 (18.30 – 20.00 uur)
Op woensdag 8 december 2010 organiseert KATHO-RENO haar tweede 'dag van de scheidsrechter' in het kader van het keuzevak voetbal, resp. volleybal, resp. basketbal. Deze dag mag gezien worden als de kers op de taart van de opleiding waarbij we als KATHO-RENO een samenwerkingsakkoord afsloten met de respectieve scheidsrechtersfederaties om onze studenten een extra 3 studiepunten te laten verwerven. Zo kregen de studenten een lessenreeks besloten met een examen op vlak van spelregels, dienden ze aan bepaalde fysieke proeven te voldoen en kregen ze verschillende prominente sprekers zoals b.v. Jef Brouwers en Kris Bellon voorgeschoteld.
Deze dag van de scheidsrechter bestaat uit een panelgesprek waarbij balsportoverschijdend wordt gedebatteerd tussen de heren Godfried Deloddere (volleybal), Tom Gyssens (basketbal) en Frank Debleeckere (voetbal). Het geheel wordt op een uiterst deskundige wijze in goede banen geleid door RENO-collega Ruud Ryckaert.
Themata als wedstrijdvoorbereiding, overleg met assistenten, hoe omgaan met pers, vlotte combinatie van job met toparbitrage, houding als scheids ten opzichte van de diverse geledingen binnen een club, het gegeven van de "thuisarbitrage" worden hierbij belicht. Ook het hot item van de digitale en elektronische hulpmiddelen wordt niet uit de weg gegaan.
Tot slot krijgen alle aanwezigen de kans tot vraagstelling. Voorwaar een uitgelezen kans om eens een persoonlijke bedenking mee te geven of een prangende vraag te stellen aan een topscheidsrechter.
Lijkt me intressant :)
(edited)
Je bent geselecteerd door P&G om deel te nemen aan de Career Karting morgen!
Joepie! voor het eerst in mijn leven (+gratis) gaan karten!
Joepie! voor het eerst in mijn leven (+gratis) gaan karten!
hoogstwaarschijnlijk moet ik het met gegevens van alleen 2010 doen, terwijl we het liefst van 2000-2010 zouden doen...
zwaar gefucked ivm menne thesis...
amaai, en dat voor een thesis over het fokken van paarden ;)
amaai, en dat voor een thesis over het fokken van paarden ;)
Moet je dan eigenlijk geen rekening houden met het ethische aspect... Alleja, hebben die paarden geen recht op privacy?