Subpage under development, new version coming soon!
Subject: school
waarom denk je aan 3 beduidende cijfers? In de opgave staat "6,00". Dat zijn heel duidelijk 2 beduidende cijfers (= aantal getallen na de komma)
Het gaat hier om een deling, dan kijk je niet naar het aantal cijfers na de komma, maar naar het aantal cijfers an sich. 6,00, 3 cijfers, dus ook 3 cijfers in je resultaat.
zo heb ik het nooit geleerd...
Dus volgens uw redenering is:
11,0/3 = 3,66
en
8,0/3 = 2,7
Da's ook ni logisch eh...
Dus volgens uw redenering is:
11,0/3 = 3,66
en
8,0/3 = 2,7
Da's ook ni logisch eh...
beduidende cijfers zijn cijfers die er toe doen
0,000000545 = 3 beduidende cijfers, tgaat hier niet over cijfers na de komma :)
0,000000545 = 3 beduidende cijfers, tgaat hier niet over cijfers na de komma :)
mja, zou kunnen. Ziet er gewoon vreemd uit, want in het voorbeeld dat ik gaf, zou je de ene keer 2 cijfers achter de komma hebben en de andere keer slechts 1 cijfer na de komma. Nog vreemder omdat een afronding van 2,67 naar 2,7 veel ruwer is als een afronding van 3,67 naar 3,7. Om voldoende nauwkeurigheid te behouden moet je vooral bij de kleine getallen zorgen dat je niet te veel cijfers achter de komma verliest.
Anyway, op examens trek ik mij van beduidende cijfers niet veel aan. Ik beslis zelf tot waar ik het nog nuttig vind om getallen achter de komma te hebben. Nog nooit commentaar op gekregen van profs. Lang leve burgie-opleiding :p
(edited)
Anyway, op examens trek ik mij van beduidende cijfers niet veel aan. Ik beslis zelf tot waar ik het nog nuttig vind om getallen achter de komma te hebben. Nog nooit commentaar op gekregen van profs. Lang leve burgie-opleiding :p
(edited)
Er zal later ook niemand zich iets van aantrekken... maar in't middelbaar moeten ze zagen è!
volgens wiki:
Bij delen en vermenigvuldigen geldt de regel dat de uitkomst evenveel significante cijfers bevat als de meetwaarde met het kleinste aantal significante cijfers. Bijvoorbeeld 6,221 cm x 5,34 cm = 33,2 cm² (5,34 en 33,2 hebben beiden 3 significante cijfers).
Bij delen en vermenigvuldigen geldt de regel dat de uitkomst evenveel significante cijfers bevat als de meetwaarde met het kleinste aantal significante cijfers. Bijvoorbeeld 6,221 cm x 5,34 cm = 33,2 cm² (5,34 en 33,2 hebben beiden 3 significante cijfers).
Beduidende cijfers is zoooo middelbaar... In de wiskunde is da allemaal schoon: het antwoord is 0 of het antwoord is 1..Heb je een ander antwoord, dan heb je een fout gemaakt :)
beduidende cijfers zijn cijfers die er toe doen
Mja, da's in 99% van de gevallen gelijk aan "het aantal cijfers na de komma"
Enkel als er voor de komma een nul staat (zoals jij niet toevallig aangeeft in je voorbeeld) en in erg zeldzame gevallen, zijn de beduidende cijfers niet gelijk aan het aantal getallen na de komma....
Mja, da's in 99% van de gevallen gelijk aan "het aantal cijfers na de komma"
Enkel als er voor de komma een nul staat (zoals jij niet toevallig aangeeft in je voorbeeld) en in erg zeldzame gevallen, zijn de beduidende cijfers niet gelijk aan het aantal getallen na de komma....
maar in't middelbaar moeten ze zagen è!
Ik heb verschillende keren aan onze leerkracht fysica het nut daarvan gevraagd, nooit een zinnig antwoord op gekregen.
Ik heb verschillende keren aan onze leerkracht fysica het nut daarvan gevraagd, nooit een zinnig antwoord op gekregen.
die leerkracht vindt het correct gebruik van beduidende cijfers wellicht even nuttig als de gemiddelde student dat vindt :-)
Ik doe zelf ook burgie en ik veeg er normaal ook mijn laars aan hoor. :p
Beetje natte vinger en komt wel goed.
Beetje natte vinger en komt wel goed.
Waarom hamert ge er dan zo op als ge het niet nuttig vindt? ;-)
in eerste instantie antwoordde ik gewoon op de vraag van aerts
in tweede instantie vond ik Carna's redenering gewoon vreemd, hoewel ze blijkbaar wel juist is
in tweede instantie vond ik Carna's redenering gewoon vreemd, hoewel ze blijkbaar wel juist is