Subpage under development, new version coming soon!
Subject: school
Maar ja, tegenwoordig heeft elk kind wel één of andere afwijking dat nefaste gevolgen heeft voor zijn studieresultaten! KUCH. Nog zo'n merde.. ;)
Ja, dat is ook zoiets...Alleja, er zat er bij ons in wiskunde zo ene en die kon 'niet gestructureerd denken', waardoor hij altijd meer tijd kreeg op examens enzo. Het probleem was dat hij die extra tijd enkel gebruikte voor de echt moeilijke vakken. Bovendien kan hij ook niet in groep werken, wat op hetzelfde attest zou staan, maar daar maakt hij natuurlijk geen gebruik van omdat het in zijn nadeel is.
Nu, bij mijn weten is 'gestructureerd denken' een eigenschap die onlosmakelijk verbonden zit aan wiskunde. De dag van vandaag willen ze echter dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen om een diploma te halen, ook al is niet iedereen geschikt om later een job uit te oefenen met dat diploma in de hand.
Tis mss wat extreem gesteld, maar je kan toch ook geen blinde taxichauffeur laten worden omdat iedereen nu eenmaal dezelfde kansen verdient?
Nu, bij mijn weten is 'gestructureerd denken' een eigenschap die onlosmakelijk verbonden zit aan wiskunde. De dag van vandaag willen ze echter dat iedereen dezelfde kansen moet krijgen om een diploma te halen, ook al is niet iedereen geschikt om later een job uit te oefenen met dat diploma in de hand.
Tis mss wat extreem gesteld, maar je kan toch ook geen blinde taxichauffeur laten worden omdat iedereen nu eenmaal dezelfde kansen verdient?
Daar hebben ze het pluslokaal voor, en degenen met een attest zitten daar, krijgen meer tijd én begeleiding... dus dat zijn geen excuses.
Ik hoop maar dat m'n andere klassen wle goed scoren, dan kan ik tenminste laten zien dat het niet aan de leerkrachten ligt...
Ik hoop maar dat m'n andere klassen wle goed scoren, dan kan ik tenminste laten zien dat het niet aan de leerkrachten ligt...
tja jong, lees dan de nota ven SMet maar eens na... de klojo.
Eerste 3 of zelfs 4 jaar gemeenschappelijk, keuzemoment uitstellen!
Goed om heel uw onderwijssysteem naar de klote te slagen.
In mijn ogen is't simpel, harder schiften.
Degenen die willen en kunnen leren, degenen die willen maar niet kunnen leren en dan degenen die niet willen leren.
E steek die laatste maar rap een schup en een truweel in hun poten dat ze toch iets deftigs doen. Maar ga die dan niet bij de gemotiveerde mannen zetten die ook met een schup en een truweel willen werken è!
Eerste 3 of zelfs 4 jaar gemeenschappelijk, keuzemoment uitstellen!
Goed om heel uw onderwijssysteem naar de klote te slagen.
In mijn ogen is't simpel, harder schiften.
Degenen die willen en kunnen leren, degenen die willen maar niet kunnen leren en dan degenen die niet willen leren.
E steek die laatste maar rap een schup en een truweel in hun poten dat ze toch iets deftigs doen. Maar ga die dan niet bij de gemotiveerde mannen zetten die ook met een schup en een truweel willen werken è!
oh ja, en begin met de ouders eens wijs te maken dat ze hun kinderen moeten opvoeden en niet alleen moeten laten opgroeien.
Ik weet niet wat de nota van minister Smet precies inhoudt, maar als ik me niet vergis wil hij het 'klassensysteem' in ons onderwijs afschaffen. Dat is natuurlijk zever aangezien mensen bepaalde richtingen altijd superieur gaan beschouwen boven andere richtingen. Dit trouwens geheel onterecht!
De dag van vandaag zijn er teveel ouders die willen dat hun kind een universitair diploma haalt. Dit, terwijl een goeie vakman, zoals een loodgieter, een schrijnwerker of een goeie kapster vaak heel veel geld kunnen verdienen. Akkoord, het is hard werken, terwijl veel 'universitaire jobs' vaak minder lastig zijn qua fysiek, maar dat doet er ook niet geheel toe. Als je een heel handig kind hebt, dan kan je die, in mijn ogen, best naar een vakschool sturen, waar ze van jongsaf aan de kwaliteiten aangereikt krijgen om een uitstekende vakman te worden. Dit is veel beter dan het kind eerst 4 jaar te laten worstelen om doorheen een ASO-richting te geraken..
De dag van vandaag zijn er teveel ouders die willen dat hun kind een universitair diploma haalt. Dit, terwijl een goeie vakman, zoals een loodgieter, een schrijnwerker of een goeie kapster vaak heel veel geld kunnen verdienen. Akkoord, het is hard werken, terwijl veel 'universitaire jobs' vaak minder lastig zijn qua fysiek, maar dat doet er ook niet geheel toe. Als je een heel handig kind hebt, dan kan je die, in mijn ogen, best naar een vakschool sturen, waar ze van jongsaf aan de kwaliteiten aangereikt krijgen om een uitstekende vakman te worden. Dit is veel beter dan het kind eerst 4 jaar te laten worstelen om doorheen een ASO-richting te geraken..
ik heb een aantal vrienden/ vriendinnen en die zitten in het middelbaar en leren meer (tegen hun zin) dan dat ik doe in het hoger. Kversta hun toch niet, het middelbaar moet toch een tijd zijn waarbij je u niet moet forceren om te leren en iets leert omdat je het graag doet.
En dan zijn ze het leren beu in het hoger en dan hebben ze een diploma ASO maar zijn het leren beu. stoppen ze en moeten ze jobs doen waar nog minder in te verdienen is dan een vakman.
Dan zijde toch pakken meer met een TSO/BSO diploma, ze kunnen tenminste al iets.
(edited)
En dan zijn ze het leren beu in het hoger en dan hebben ze een diploma ASO maar zijn het leren beu. stoppen ze en moeten ze jobs doen waar nog minder in te verdienen is dan een vakman.
Dan zijde toch pakken meer met een TSO/BSO diploma, ze kunnen tenminste al iets.
(edited)
Als ge ASO maar net aankunt, maar u daarbij zo moet forceren dat ge op uw achttiende leermoe zijt, kunt ge inderdaad beter iets anders doen. Ik ben 21, nog totaal niet leermoe, maar wél werkschuw :p Het studentenleven staat mij nog te veel aan :-)
Vriend van me geeft Engels, Nederlands, en PAV (Project Algemene Vakken of zoiets) in Genk (denk aan de Vlaamse 'Oh Oh Cherso', die 'helaas' niet wordt uitgezonden) aan een beroepsschool met vooral 'nieuwe Belgen'. Regelmatig krijg ik leuke dingen te horen over zijn leerlingen. Gelukkig bestaat er in het onderwijs geen zwijgplicht.
Aan een Italiaanse (!) leerling vroeg hij ooit om aan te duiden op een kaart van Europa hoe men vanuit België naar Italië kon rijden, en daarbij te vertellen welke landen men doorkruist. Die leerling zag 'CH' op de kaart staan, en dacht dat men door China moest!
Toen mijn vriend hem daarop vroeg, weliswaar na een lachbui van enkele minuten, of hij ooit met de auto naar Italië was geweest, antwoordde de leerling bevestigend, "Maar mijn vader rijdt altijd, en ik slaap ondertussen."
Aan een Italiaanse (!) leerling vroeg hij ooit om aan te duiden op een kaart van Europa hoe men vanuit België naar Italië kon rijden, en daarbij te vertellen welke landen men doorkruist. Die leerling zag 'CH' op de kaart staan, en dacht dat men door China moest!
Toen mijn vriend hem daarop vroeg, weliswaar na een lachbui van enkele minuten, of hij ooit met de auto naar Italië was geweest, antwoordde de leerling bevestigend, "Maar mijn vader rijdt altijd, en ik slaap ondertussen."
Ooit dit al gezien?
Punten van alle leerlingen in een welbepaalde klas, TSO groep I, 5u wiskunde, hebben in't 5de en 6de ook 6 of 8u wiskunde, propvol wetenschappen.
De richting die ik trouwens zelf gedaan heb en waar ik in't 3de 90+ scoorde:
31,27%
24,75%
2,99%
16,10%
15,99%
19,67%
24,83%
32,88%
17,72%
Punten van alle leerlingen in een welbepaalde klas, TSO groep I, 5u wiskunde, hebben in't 5de en 6de ook 6 of 8u wiskunde, propvol wetenschappen.
De richting die ik trouwens zelf gedaan heb en waar ik in't 3de 90+ scoorde:
31,27%
24,75%
2,99%
16,10%
15,99%
19,67%
24,83%
32,88%
17,72%
Btw, MyT9... ik heb gisteren eentje van deze klas moeten uitlmeggen dat 0-7 echt wel niet gelijk was aan 0.
Hij was er heilig van overtuigd dat 0-7=0.
In een 3de jaar... dan weet ge nie of ge moet beginnen lachen of beginnen wenen ze...
(edited)
Hij was er heilig van overtuigd dat 0-7=0.
In een 3de jaar... dan weet ge nie of ge moet beginnen lachen of beginnen wenen ze...
(edited)
Dat is om van te wenen. (Maar 0/7 is écht wel 0 hoor :p)
Maar als iedereen die punten heeft dan ligt de oorzaak toch niet alleen bij de leerlingen? Eens nagaan hoe het bij u collega's ging mss de vorige jaren?
Ge gaat me toch niet vertellen dat daar eerst 0/7 stond? :D