Azərbaycan dili Bahasa Indonesia Bosanski Català Čeština Dansk Deutsch Eesti English Español Français Galego Hrvatski Italiano Latviešu Lietuvių Magyar Malti Mакедонски Nederlands Norsk Polski Português Português BR Românã Slovenčina Srpski Suomi Svenska Tiếng Việt Türkçe Ελληνικά Български Русский Українська Հայերեն ქართული ენა 中文
Subpage under development, new version coming soon!

Subject: school

2012-04-23 20:00:11
Ge zijt, zoals gewoonlijk, weer enorm uit uwe nek aan't lullen...

Nu ben ik overtuigd! Play the ball, not the man.
Mijn vrouwke is nu sinds een jaar of 4 leerkracht, en ik kan garanderen dat die de eerste 3 jaar ferm uit haar pijp moest komen en lange dagen klopte. Dit jaar valt het allemaal een pak beter mee omdat ze in dezelfde uren staat als vorig jaar, waardoor het extra werk aan cursussen en dergelijke bijna tot niets herleid is.

En vanaf nu wordt dat lesgeven een vaste routine waar amper voorbereidingswerk in sluipt. Lastig kan men dat bezwaarlijk gaan noemen.

Ik heb er in ieder geval respect voor gekregen, want het is niet evident.

Uiteraard. Het is een zeer belangrijk beroep (geen ironie) en ik zou het nooit kunnen volhouden (zoals eerder gezegd).
2012-04-23 20:03:15
Als ge elk jaar na mekaar dezelfde uren hebt mss wel, maar het is weinigen die luxe gegeven... en dan nog, als wetenschapsleerkracht moet ge mee evolueren met uw vak...

De dingen die ge nu ziet in bv Biologie zijn binnen 10 jaar compleet irrelevant...
Wie hahd er 10 jaar geleden van epigenetics gehoord, of van godbetert PCR?
Hangt van u instelling af eh, das mijn vergelijking met vastgeroest zitten in u vastbenoemdheid... Onderwijs verandert, als leerkracht is het zaak mee te zijn met uwe tijd op alle gebied, en daar kruipt tijd in...
Dat zal volgend jaar blijken. Ze heeft bewust enkele andere uren aangevraagd om haar scherp te houden (en ook omdat ze zin had om opnieuw bio te geven). Verder veranderen de leerplannen, waardoor ze toch minstens zal moeten herschikken. Ben benieuwd wat dat tijdens de zomer zal geven aan extra werk.
2012-04-23 21:48:33
Op het middelbaar zien ze alleen de basisbiologie, en echt zoveel verandert daar niet meer aan. Dat van die Epigenetics en PCR (ik heb geen flauw idee wat dat is), kan je altijd als leuk feitje vertellen, maar daar moet je geen lessen over geven vermoed ik. En zo ook bij andere nieuwe dingen.

Ik ben het eens met Rubinho: behoorlijk veel werkdruk als beginnende leerkracht, maar zodra je in een vast ritme zit, zal het wel meevallen.

Veel hangt waarschijnlijk ook af van het vak dat je geeft. Wiskunde blijft ieder jaar hetzelfde, en die hebben mooie handboeken waaruit je oefeningen kan maken enzo. Echt veel voorbereiding lijkt me daar niet voor nodig. Idem voor de taalvakken, dat is ook ieder jaar hetzelfde standaardliedje aframmelen.

Het zijn imo de vakken waar je geen mooie handboeken hebt, waarbij je het meeste voorbereidingswerk hebt, omdat je dan quasi van buiten moet kennen wat je gaat zeggen in de les. Vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, biologie, ... Als je dat niet voorbereidt, sta je met je mond vol tanden voor de klas...

En als je zoals Hornblower een thema over democratie moet uitwerken, tja, da's natuurlijk andere koek.
eens wisselen voor een weekje?

soms doe je alles goed hoor en ga je er 100 procent voor maar als de lln geen zin hebben, ist wel fun hoor!

ben nu 7 jaar bezig en k ga zelfs niet opnoemen wat ik al allemaal gegeven heb en meegemaakt!

geen dag werken in uw leven? ja jong, k wil gerust eens wisselen ze. als jij tenminste thuis komt, dan ist fini.

en werkweek 22u per week? lessen voorbereiden, toetsen voorbereiden, toetsen verbeteren, examens opstellen, vakvergaderingen, ....
2012-04-23 23:13:03
Veel hangt waarschijnlijk ook af van het vak dat je geeft. Wiskunde blijft ieder jaar hetzelfde, en die hebben mooie handboeken waaruit je oefeningen kan maken enzo. Echt veel voorbereiding lijkt me daar niet voor nodig. Idem voor de taalvakken, dat is ook ieder jaar hetzelfde standaardliedje aframmelen.

ja jong. guess again wi... ieder jaar een pedagogisch adviseur op uw nek dat het anders moet, cursus aanpassen aan leerplandoelstellingen,...
eens wisselen voor een weekje?

Lees misschien even wat ik hier allemaal geschreven heb, dan zoudt ge beseffen dat die vraag complete nonsens is.

geen dag werken in uw leven? ja jong, k wil gerust eens wisselen ze.

Zie hierboven + hyperbolen worden blijkbaar niet altijd begrepen.

en werkweek 22u per week?

Heb ik nooit beweerd.
Uw arrogantie blijft iedereen verbazen :)
2012-04-24 12:49:57
God damned ik haat groepswerk met leden dat je niet zelf kunt kiezen je doet hun een voorstel maar je moet niet denken dat er één op antwoord. Komaan als je een deftig project wil maken dan moogt ge wel wat meer rekening houden met uw mede groepsleden ...

Hoe in godsnaam kan je beginnen werken aan een project tegen deze vrijdag als de andere leden van uw groep hun project dat normaal gezien tegen vorige vrijdag moest af zijn , nog niet hebben afgewerkt ....
(edited)
Pieter, de woordvoorder van iedereen. Overigens, dergelijke positie bestaat natuurlijk niet omdat ik mezelf - in tegenstelling tot u - niet als arrogant beschouw. Daar ik een deel ben van 'iedereen', kunt u niet de vertegenwoordiger of woordvoerder zijn van 'iedereen'. Dat u zichzelf toch zo beschouwt, vind ik behoorlijk arrogant.
(edited)
2012-04-24 13:10:29
Ik haat ook groepswerken
2012-04-25 15:06:56
Van een goede organisatie gesproken ... normaal hadden we vandaag bezoek van enkele plaatsen en een gegidste wandeling, komen we aan op school is er daar geen leerkracht of gids, gaan we dus naar de eerste plaats die we normaal moeten bezoeken maar is er daar ook niemand van gids of leerkracht dus 2 uur verspilt voor niets ...

En nu op zoek naar informatie over de deense consument, algemene info ja, maar ik win nog eerder de lotto dan dat ik hierover een gedetailleerd verslag vind ...
2012-04-30 16:41:46
Iemand ooit nog Coöperatieve spelen gehad op school of in de Chiro of iets anders (die ik kan gebruiken in mijn LO les ) (vuur maar los graag)

De cirkel
De leerlingen staan in een cirkel
1 iemand niet die probeert een op voorhand aangeduide persoon aan te tikken. De cirkel probeert dit te voorkomen.

De draak
De lln staan nu achter elkaar.
behalve 1 iemand deze probeert nu de achterste persoon (staart) te tikken van de rij (draak)

Het vuur
De lln staan terug in een cirkel
Hand in hand
Er ligt een fietsband in de midden men probeert te zorgen dat er andere een stap in die fietsband moeten zetten.

Vossen – fret – arend
3 kampen
Vossen kunnen konijnen nemen
Fret kan arend nemen
Arend kan vossen nemen

Eenmaal aangetikt: handen in de lucht en meegaan met de persoon naar zijn thuiskamp.
Een vos met een konijn in de hand kan niet aangevallen worden door de arend.
Je kan de aangetikten bevrijden door ze aan te tikken in het kamp

(edited)
(edited)
2012-05-01 15:08:26
Voetbal:
Je verdeelt de kinderen in 2 groepen, en je zorgt ervoor dat je 2 goals en een bal hebt. Vervolgens moeten de ploegen hun eigen doel zien te verdedigen, en trachten te scoren in het doel van de tegenstander.
Benodigdheden: een bal en iets om doelen mee te maken (jassen, potjes, ...)